Saturday, March 6, 2010

Pesan ibu, itu yang terbaik!!




Syurga di bawah telapak kaki ibu..
tadi aku menelefon ibuku..
seperti biasa,hati aku sayu mdengar suara ibuku..
aku tau ibuku seorang wanita yg kuat
mggalas pelbagai tanggungjawab
walau usia meniti awal 60-an..

menitis air mataku bila suara ibu serak..
aku tau ibu kurang sihat..
manakan tidak..
disaat usia seperti ini,org lain sedang berehat di rumah..
ibu sibuk bekerja mencari nafkah utk diri aku..
(akulah seorang yg berada dibawah tanggungannya)

ibu seorang ustazah..
ibu seorang guru ngaji Quran..
Ibu seorang yg aktif dalam persatuan wanita..
Ibu seorang isteri yg solehah
ibu seorang ibu yg terbaik buat aku!!

aku tau kkadang ibu kesempitan wang..
dan aku sebagai anak tau meminta saja..
tapi ibu tidak pernah menolak..
Ibu pernah pesan..
jgn biarkan masalh lain mengganggu study aku..
klu x de duit,bgtau..
klu ad masalah bgtau..
tapi aku malu nk gtau..
aku x mau ibu menanggung masalahku..
cukuplah dengan masalh ibu sdiri yg sudah bgitu besar..

Ibu pernah berpesan..
"sentiasalah menyayangi dan berbuat baik pada orang lain walaupon org itu tidak pernah menyayangi dan tidak pernah berbuat baik pada kita.."
aku tidak faham maksud ibu..
tapi aku tahu itu pesan ibu yg terbaik..

Moga2 ibu sentiasa dipanjangkan umur..
mendapat keberkatan dari-Nya..
Wahai ibu..
Engkaulah ibu yg terbaik buat diriku!!

8 comments :

Nur Diyana Mukhtar said...

harrr.... :( smlm yana col mak pun suara dye xsehat.. muram je.. dye cakap dye penat.. selalu yana la urut dye.. ni yana xder, mesti dye sedih.. :( huuu.... terasa nak balik

Rozuan Ismail said...

nk blik??ni yg nk blik jgak ni..dh lama x jumpe ibu..hehe..wah..mesti anak yg baek yana ni..slalu urut mak..ke nk upah ni?

.b.e.d.d.y. said...

bagi orang rasa homesick je baca entri camni. belajar rajin2 nanti tolong mak pulak eh.

paah mohamad said...

sedih.. aku pun tringat kat mama

aCu said...

haha..kalau cika call mak kan, ckp "mak, nak balik wiken ni" mak cika akan ckp " eh,watpe hang nak balik?tayah la" haha..hampeh.

Alynn Notnot said...

rindu kat ibu T____________T

Shukri Mohd Ali said...

another story about mother.

wuwuwuwuwuuuu...mesti best dpt membesar dgn belaian ibu kan?

aku cuma membesar dgn belaian seorang ayah...

azaliahjsalleh said...

betui2 setuju sgt