Sunday, March 7, 2010

Solat dan Kesihatan



Mengapa umat islam suka tinggal solat?
Saya x mau cerita ttg hukum tggal solat..
tapi saya mau cerita pasal faedah solat..
dari sudut kesihatan dan ini sudah terbukti..
tiada alasan untuk kita tggal solat..


kelebihan solat dari sudut kesihatan jika dilakukan dengan betul dan penuh khusyuk:


  • Semasa kita bersujud,kita akan meninggikan punggung dan meletakkan kepala dan dahi ke bumi.Keadaan ini jika dilakukan secara konsisten akan memberi kecergasan kepada otak.Hal ini kerana,jantung pada masa itu berada lebih tinggi dari kepala sekaligus memudahkan darah turun ke otak dibantu oleh tekanan graviti.
Peter Russell dalam buku The Brain Book berkata"otak manusia beroperasi 7% lebih cepat dan 14%lebih tepat dalam keaddan kepala terbalik.."

Win Wenger dalam buku How To Increase Your Intelligence berkata bahawa aktiviti membalikkan badan dari atas ke bawah akan dapat meningkatkan kemampuan otak.

  • membantu mengelok dan memantapkan sendi(bagi mereka yg mghidap penyakit radang sendi seperti osteoarthritis)
Dalam artikel Chronic Pain: Exercise Can Bring Relief di MayoClinic.com berkata senaman berterusan dapat menyihatkan sendi dan mengurangkan sakit disebabkan hormon endorphin.Solat sgt bermanfaat kerana menggerakkan sendi badan termasuk kaki dan tangan secara sederhana.

  • Solat subuh menyihatkan badan..Persatuan Barah Amerika mengatakan mereka yang tidur kurang dari lapan jam adalah lebih sihat dari mereka yang tidur lebuh lapan jam.
Penemuan ini disokong oleh Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika dalamArchives of General Psychiatry. Di Malaysia, sesorang yang tidur pada pukul 11mlm dan bngun pada pkul 5.30 pg utk btahajud dan solat subuh ,tidurnya selama 6jam setegah itu termasuk dlm kategori sihat

Hal ini kerana mereka yg bngun tanpa jadual yg sistematik mngganggu pgeluaran hormon cortisol dan ini menggugat kecerdasan mereka.Hal ini dinyatakan oleh Russell Wild didalam majalah Readers Digest dalam artikel 8 Easy Ways to Beat Fatigue..


p/s
Lihatlah..betapa orang barat pon mngakui akan kehebatan solat dari sudut kesihatan..
so,x de sebab k nk tggal..ayuh kite solat..jgn tinggal k..x mau msuk neraka kan.. : )

1 comment :

Indera Putera Kayangan -Mus- said...

aku setuju!
in my side, kalau aku missed subuh, the whole day seems very wrong. ada je yang tak kena and whatsoever. rasa tak best! :(