Sunday, December 12, 2010

Kenangan zaman kanak-kanak..

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Bila usia dah awal 20-an, teringat zaman 15 tahun lepas, waktu kanak-kanak dulu.. Masa tu duduk kat kampung,nak jumpa KFC pon susah.. budak sekarang ni, habis waktu sekolah,lepak KFC,McD.. Mewah sungguh..Tapi apa kan daya,zaman sekarang sudah berubah..


Teringat hari persekolahan,pagi-pagi ibu dah jerang air panas.. Ye la, mana boleh mandi air paip kan..Menggeletar la satu badan kalau mandi air paip..sejuk sangat.. menggigil la lepas tuh..Ibu la paling rajin..pagi dah bangun buat breakfast..bekal sebelum nak pergi sekolah..Nak jimat kos la katakan..dulu, Ibu bagi duit seringgit tu dah bersyukur sangat dah..


Kalau lepak ngan kawan-kawan, main apa je kan.. Dulu mana la ada internet,video game semua.. Kalau ada,bukannya mampu nak beli.. Mainlah kami ni benda free je.. Polis Pencuri, baling selipar,best jugaklah..berpeluhlah jugak main kejar-kejar tuh..


Dulu makan tak berkira sangat,apa yang ibu hidang, itulah yang kami makan..ala kadar je la.. Kalau dulu,dapat makan ubi kayu dan kopi 0.. memang mewah sangat la tuh.. makan nasi pon dengan ikan je..Ayam tu dapat la jugak merasa,tapi jarang-jarang la kan..

Seronok bila kenang balik masa lalu.. Pengalaman tu mengajar kita lebih matang.. Tapi,kita sebagai anak ni,kenalah berusaha untuk ubah taraf hidup famili..apa2 pon, teringin sangat nak balik masa lalu..

gambar: ihsan Google..

3 comments :

zacky ~786~ said...

btol3..~ skong sgt2..

MamaEma said...

terasa nak kembali zaman dulu2...tapi apakan daya..sekadar berangan saja...

..cik gugu.. said...

lau lah mse ni bule ulang..

bestnye...