Wednesday, January 5, 2011

Ibu bapa sekarang tidak seperti ibu bapa dulu.. Terlampau manjakan anak..


Selamat malam buat semua

Pada yang dah berkeluarga tu. mesti tengah sibuk nak uruskan persekolahan anak-anak..
lebih-lebih lagi yang baru nak masuk darjah 1..
ataupun anak pertama yang baru memulakan persekolahan..
adik-adik kita ni mesti tengah gembira nak mulakan persekolahan
dan ada juga yang sedih dan takut..
suasana begitu sudah normal dan dah jadi kebiasaan kan



Kalau kita tengok newspaper sejak kebelakangan ni,
banyak kes atau aduan oleh ibu bapa yang katakan
guru mendera pelajar dan sebagainya


Kadang-kadang wan nak tergelak je..
kesnya bukanlah besar mana..
Berbalik pada zaman dulu,majoriti mak bapak ni tegas tau..
kalau anak ada buat salah kat sekolah..
kalau mak bapak tahu,mesti anak tu kena rotan..

tak macam sekarang ni,bila anak kena rotan,
mak bapak pula serang cikgu kat sekolah..



Mak bapak zaman dulu memang percayakan sekolah
dan tak de guru yang nak rotan anak murid sesuka hati
tapi sekarang ni,guru pula dipersalahkan..
Mak bapak sekarang lebih menangkan anak mereka
padahal mereka tak tahu betapa buruknya perangai anak mereka kat sekolah



kalau mak bapak zaman dulu senang je
Diorang pesan kat cikgu,"kalau anak saya nakal,cikgu rotan lah dia..asalkan dia tak mati dan tak cacat.."
tengok!! betapa bezanya mak bapak sekarang dengan zaman dulu..


p/s wan dulu pernak kena tampar dan rotan..tapi relax je..x de la gelabah kecoh satu kampung.. itu semua pengalaman dan pengalaman mengajar kita erti kedewasaan..

7 comments :

whitecappuccino said...

betul tu wan..mak bapak sekarang selalu menangkan anak mereka walau mreka tau anak tu mmng salah..

KizZ said...

kalau zaman sekarang pulak..

"Cikgu denda atau rotan anak saya..
Siap cikgu ya!!"

hihi..


untuk comment box,
Jom sini,
Back To School

shima said...

Serius memang beza sangat. Dulu shima sekolah pena kena rotan dgn cikgu sampai cramp tgn sebab thn sakit. Tapi shima x buat salah pun. Huhuhu. Bile blik rumah ngadu kt mak ayah, sudahnya kena marah lagi adala. Tapi skang shima cikgu, kat sekolah anak kena denda berdiri pun mak ayah dtg siap bawak pengerusi jkk plak tu. Tapi still gak ada yg mcm mak ayah kita dulu.

Kalamhati said...

angguk tanda setuju..=)

Izamir Ridzwan said...

setuju.. cikgu sekarang takot nak rotan pelajar.. nnt ibubapa datng "rotan" balik cikgu

zacky ~786~ said...

btol la.. sy stuju sgt2.. ~~
skrg anak2 sume terlampau mnjer.. smpai pijak kpala mak bapak sendiri.. ape kes.. !! mmg truk..

ahsfantasy24 said...

kerja guru mkin mncabar..
^^,