Tuesday, January 4, 2011

Sin Chan bukan idola terbaik untuk kanak-kanak!!


Jangan terkejut andai tiba-tiba anak anda berumur kurang tujuh tahun melondehkan seluar

 serta menunjukkan punggungnya sambil menggoyangkannya dan berkata, “Punggung....” 

Timbul persoalan, dari mana mereka belajar perkara sebegitu?





Mesti semua orang tahu kan..itu adalah "trade mark" siapa..

Itu adalah antara unsur lucah yang ditunjukkan oleh kartun Sin Chan..

mungkin bagi kita yang sudah dewasa adalah biasa,

tapi bagsaimanakah dengan penerimaan kanak-kanak sekarang

yang mempunyai pemikiran jauh lebih moden dari kita..



bikini bottom,tempat tinggal SpongeBob


Tidak kurang juga kebanyakan kartun yang menjadikan tema pergaduhan, perbalahan dan 

membalas dendam sebagai tema dan jalan cerita. Tidak kurang juga kartun yang 

mempromosi adegan seksual dan cara berpakaian yang tidak senonoh serta tidak menutup 

aurat.






Kejayaan Upin dan Ipin sebagai produk animasi Malaysia yang berjaya menambat hati kanak-

kanak tempatan dan luar negara wajar dipuji dan diangkat menjadi ikon kanak-kanak terkini

 dengan lebih penambahan unsur didaktik secara langsung mahupun tidak langsung.




Cuba lihat sendiri betapa orang barat dengan senang merosakkan minda kita..

target mereka hanyalah kanak-kanak..

10 comments :

whitecappuccino said...

Setuju..sin chan memang lucah selambe jer...upin dan ipin patut diberi pujian..

hakeem kira said...

mmg pon . tapi aku suka shin chan . "raksasa gajah~"

THE LEKAT LEKIT STORY said...

setuju.. sin chan cuma watak kanak2 yg loyar buruk & gatal.. so tak elok utk perkembangan anak2

sissyira said...

salam

anak sedar suka sangat tengok si chan ni ..

kita marah pun tak peduli..

ateeka amer said...

em cuma kartun je kan, why so serious?

shima said...

tu yang bahaya la ni. ish ish ish.. masih shima membesar dulu nak tgok tv pun x dpt. lagilah sekarang dah ada astro, mcm2 kartun yg ade. tpi yg penting kalau kita ada anak atau adik2 ataupn sedara mara yg kecik lgi, kena sentiasa awasi mereka.

baincardin said...

sin chan mmg lawak giler, tapi tak sesuai utk kanak².

*saper kata shoot gambar kt kawasan kilang tak best? jom layan...

nelly said...

betul3 . . .

suka upin dan ipin

=)

saya_arief said...

upin ipin best.
:D

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Setuju sgt. Tak suka sin chan!!