Sunday, March 6, 2011

Akad nikah tutup aurat, Bila bersanding buka aurat..


Assalamualaikum dan selamat petang..
baru sampai ke UKM dari fieldwork di Bukit Fraser..
Sejuk tol kat sana..sampai rasa macam dah tak nak balik..



Jom borak pasal isu kahwin sekarang ni..
perasan tak,bila masa akad nikah je,tak kiralah kat masjid ke kat rumah ke.
si perempuan tu bertudung litup bagai,baju sopan..
persis bidadari cantik nya mereka..

memang ayu sungguh kalau kita tengok..
bertuah si suami dapat isteri macam tu,
baik,sopan,manis dan banyak lagi la..

Akad nikah pon berjalan lancar..
Tapi, bila tiba masa bersanding atau acara lain,toink!!

Si pengantin perempuan lupa kot nak pakai tudung..
tak pon tak ingat nak beli..hoho..
cantik je rambut tu ditunjuk ke sana ke mari..
lurus macam pakai syampu Pantene sebotol + conditiner lagi..hoho

Malangnya,orang yang hadir bukan semuanya mahram..
dan seronoknya mata mereka menjamah aurat si pengantin perempuan..erm..




Yang pelik,kenapa masa akad nikah boleh je tutup aurat,bila bersanding x boleh..
erm,apa alasan diorang nak bagi ye..
its okay..mungkin diorang perlukan perubahan secara perlahan..
Perubahan dari hati yang ikhlas..

Tapi sedarlah,kita hidup tidak lama dan kita akan dijemput bila-bila masa..
Jadi.doa banyak-banyak agar sentiasa diberi hidayah..

15 comments :

ceritasekupang said...

mungkin juga depa ingat kat dalam umah Allah s.w.t sja wajib tutup aurat sbb biasanya akad nikah memang kat dalam masjid...pelik2...

Noorhidayah binti Salehhudin said...

betul jugak tuh..banyak gak sy tngok keadaan sebegitu..time akad nikah..bertudung litup..time sanding..sadis..hmm dah mcm trend dah dibuatnye..tapi x la semua kan..sesetengah saje..:)

shahsyaz said...

sebab ketika nikah, diwajibkan memakai tudung atau sebarang kain yang mengalas kepala mereka..

IQBAL ZARIN said...

ni trend ct nurhaliza. rase aku die yg muke2 wat trend mcm tu.

mizzapple said...

kebanyakkan mmg mcm 2 time akad nikah pakai tdung, bila b'sanding je tdung trus hilang.

dunia2!

hairul392 said...

salam..
kadang2 mak pengantin nak macm tu.. nk buat mcmana..

Myra Jay said...

Buat macam trend kan, nikah pakai tudung baju tutup semua, bila sanding abes semua terkoyak:D

hakeem kira said...

lol .

Ayuni said...

hikhik, yg pengantin pompuan pulak pakailh baju ketat2 tambah jarang, biler tegus kte pulak yg kne marah...

Azam Shah said...

pelik kan. zaman skang tudung tu hanya fesyen semata. padahal tudung (tutup aurat) tu satu kewajipan :P

whitecappuccino said...

Betul tu..dah jadi trend pulak..

sicomot-comel said...

haah la..

kesimpulannya,,nak tahu pmpn tu jenis pmpn baek2 or not,kena tunggulah time majlis bersandingnya..
hik3

wanacesh said...

hidayah itu perlu dicari,,bkn tnggu dtg seru je,,iye tak,, =)

b a m b a m ' s said...

heheheh..pelik jugak kekadang..kekekek

admiral said...

kita selalu bagi alasan bila malas nak berubah. kita cakap, "hidayah tak datang lagi". tapi orang yang beriman, taat perintah Allah pula sntiasa bedoa supaya berada dibwah naungan hidayahNya. Hebatkan kita.