Friday, March 18, 2011

Cita-cita | Tok Mudim ? Mak Bidan ?


kalau masa zaman wan sekolah dulu-dulu,kalau cikgu tanya apa cita-cita awak?
semua jawab lebih kurang je..
macam doktor, arkitek, jurutera, cikgu dan apa-apa je la yang senang diingat..






tanya yang ni,dktor,tanya yang tu jurutera..
biaselah otak masa tu baru nak berkembang..tak tahu lagi dunia sebenar..
kadang-kadang tu rasa macam nak tergelak je.. 
Cikgu Bahasa Melayu tanya aku.. "Apa cita-cita kamu,rozuan?"
dengan sepantas kilat aku jawab, "Doktor.."
Tapi, bila teacher English tanya, "Rozuan, what's your ambition.."
dengan cepat aku jawab dgn confident.. "Lawyer.."


boleh plak kan tukar cita-cita..dgn cikgu ni cakap lain,dengan cikgu lain cakap lain..
yang tak boleh blah,tiap tahun tukar cita-cita..dah macam tukar baju dah..
Bila dah besar sikit baru expose dengan cita-cita lain..
ada nak jadi angkasawan(banyak ke duit tuh!!) ada nak jadi PM(1 kekosongan je k!!)


nak tergelak rasanya bila dah besar masuk U,dan fikir balik cita-cita dulu..
baru ramai sedar cita-cita dulu tu angan-angan je..amik kos tak seberapa,ada hati nak jadi doktor..huhu..
Ingat senang ke nak jadi doktor..
Dah besar ni baru taw doktor pon banyak jenis, Doktor Psikiatrik,Doktor tu doktor ni..



Yang paling kelakar,masa semua murid dah jawab cita-cita masing..
Cikgu tanya.."Habis tuh,sape nak jadi tok Mudim ngan Mak Bidan.."

semua senyap..yang laki lagi la,semua muka dah naik takut..haha..
tiba-tiba ada seorang jawab.. "Kami kelas pertama,mana boleh jadi tok mudim ngan mak bidan.. Kami jadi doktor je.. yg kerja tu bagi la kat budak kelas last..haha"

p/s apa cita-cita anda masa kecik..tercapai ke sampai sekarang?

7 comments :

whitecappuccino said...

tak ingat pulak cita2 masa kecik dulu..apapun syukur dengan kerja sekarang.

dean said...

eksyen tol kls first..xnk jd tok mudim n bidan

Shafiq said...

Saya letak jadi cikgu. :-)Ala,jadi doktor pun ada jugak kena sunatkan budak2..Hehe.

ArELeEz said...

macam2. antaranya nak jadik pensyarah la.. cikgu la.. tp, doktor mmg tolak tepi sbb dr azali fobia tgk darah.

Shukri Mohd Ali said...

nak jadi sampah masyarakat.

qasehraihan said...

saya bercita menjadi cikgu dari kecik..hahahaha

aCu said...

hahahaha. cika dari dulu lagi cita2 nak jadi suri rumah. sweet kan? cakap kat ayah, trus kene bantai. hahaha