Wednesday, March 16, 2011

Pantang larang | Pesanan Nenek Moyang


Orang Melayu memang terkenal dengan pantang larang.. Pantang larang tu adalah pesanan nenek moyang kepada generasi sekarang..

jom kita selidik antara pantang larang yang popular dalam kalangan kita..


gambar ihsan google

1)Jangan potong kuku waktu malam - nanti pendek umur..

2) Jangan nyanyi dekat dapur- nanti dapat suami tua..

3) Jangan tuding jari ke arah pelangi- nanti jari kudung..

4)Jangan ambil baju dari rang yang kita tak kenal - nanti dia bagi polong sekali..

5)Jangan tidur mengadap tingkap - nanti kena serangan angin ahmar

6)Jangan suka melihat kemaluan - nanti buta

7)Jangan biarkan pinggan tak berbasuh - nanti boleh jatuh miskin

8)Jangan tidur lepas asar - nanti jadi gila

9)Jangan tidur lepas solat subuh - nanti susah dapat rezeki..

Lihat,betapa orang zaman dahulu sudah cerdik.. sebenarnya, bukan itu yang mereka maksudkan.. Sebagai contoh,jangan potong kuku waktu malam,nanti pendek umur.. bukan lah maksudnya bila potomg kuku waktu malam,kita akan mati..Maksud orang-orang tua adalah zaman dahulu x de elektrik..jadi gelap kalau nak potong kuku..takut nanti tercedera dan boleh bawa maut..itu sahaja..Sebab mati ni di tangan Allah SWT..

Ada x pantang larang lain yang korang tahu?share lah ye..

17 comments :

Wan Hafisah Collection's said...

ok, ini tambahan dari akak (menurut petua orang tua),

1: jangan pakai kain batik dari atas, nanti anak songsang. untuk perempuan mengandung.
2: jangan jahit baju semasa tengah pakai baju tu. susah lepas hutang.
3: jangan menyapu tengah malam terutama nasi, nanti susah rezki.

ok. sekian. tp petua no 1 tu mmg akak tak ikut, thats y kot bedah! erk..

taktau la tu ek. semua nya ketentuan Ilahi.

qasehraihan said...

uitttt tdo lepas asar jadi gila ke???hahahaha

AZRUL AZMI said...

jangan berumah di tepi pantai.... hahaha... tak de la...

jangan duduk atas bantal nnti kena bisul...

jangan guna payung dalam rumah, nnti ular masuk...

tu jer kot... nice sharing...

Daniela said...

kiranya mereka berkias (^_^)

aiz-DIN said...

Jangan duduk atas bantal- nanti punggung tumbuh bisul..

Nur Rejai Salmah said...

jangan tengok cermin malam2.. nanti seri muka hilang.. :)

dean said...

anak dara taley duduk atas tangga depan rumah- nanti tak kahwin..haha

whitecappuccino said...

Jangan kupas kulit buah songsang nanti beranak songsang.

JINKAMEN said...

jgn main kat luar rumah time maghrib nanti kene sorok hantu KO***

Shukri Mohd Ali said...

jangan add fb orang tak dikenali, nanti dia buat lucah kat kau.

apik pehe said...

hahaha...apik baru nk cakap..tp da ader org cakap da..hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye..memang bagus tegahan mereka,cuma alasan tu sunggh tak logik sbb tu org muda suka je bantah tuguran org tua 2 kan?hihi.sis ada pantang larang org hamil

Syafiq Rosli said...

huhu..yg no 6 tuh tak menahan..

Encik Luncai said...

jgn makan beralih tempat nanti kawin dua..(org lelaki suka yang ni..haha)

aCu said...

if i'm not mistaken, 7, 8, 9 semua ada dlm hadith. cika tak sure. tp rasanya ada sohih. wallahualam. maaf kalau silap :)

b a m b a m ' s said...

mak sy ckp..

anak dara jgn malas..nnt xde laki nak..petua gak an tuhh??!

hahahaha.. :D

~ abil CUMA ~ said...

jangan makan dekat tangga, nty lmbat kawen..haha
tapi yang tido lpas asar tu btul..
ade hadis nabi yang jelaskan..