Tuesday, April 12, 2011

Kenangan raya zaman kanak-kanak | Memang Kelakar


ini bulan april.raya apa bulan april ni.apa punya tuan blog da.




kah kah.tengah-tengah orang sibuk fikir nak exam,sempat lagi aku fikir nak raya. ada ke orang raya bulan 4.erm,krismas bulan 12,raya pose bulan 9,raya haji bulan 12,raya cina bulan 2. mana ada orang raya bulan 4.lantaklah,yang penting nak citer pasal raya.


teringat raya zaman kecik dulu,bukan main meriah lagi.mana taknya,baju baru wajib.itu belum utama,dalam otak dah fikir,bape banyak la duit raya dapat tahun ni.


pagi raya bangun awal.tak pernah bangun seawal tuh.bangun je nak arah orang,, "Mak,seterika baju sume,nak raya ni..!!". teringat satu tahun tu,baju raya aku hangus kena jilat seterika.menangis aku.nasib baik ada baju spare.dah besar ni pandai-pandailah iron sendiri.


sembahyang raya ikut mood.kalau rajin pergi,kalau tak rajin tak lah.budak tak pe,x wajib lagi.sunat je pon.habis orang sembahyang raya,mintak maaf mak ayah,terus lesap.haha.laju je kan.


pergi round keliling kampung mintak duit raya.biasa rumah first,second je, masuk makan biskut,bila dah lepas tu htak nak makan dah,perut dah kenyang. g umah orang,tunggu depan pintu je,"Mak cik,kami tunggu depan pintu je..kami dtg raya ni,nak duit raya le ni"haha..dulu bukan tahu malu pon,janji dpaat duit.tak kisah dapat bape pon.


Tapi kalau jenis kaya,tapi bg duit sikit mmg kena ngumpatlah."Mak cik Bedah tu harap je kaya tapi kedekut bg 20 sen je..erm.."kah kah..pagi raya dah buat dosa ngumpat orang je.


Balik umah semua dah senget sebelah,mana tak nya poket sebelah dah penuh.kat umah mintak  pulak kat mak ngan ayah.huhu..kaya-kaya..


tu belum mak sedara bapak sedara kan..hehe.. kalau malam yang best tuh,main mercun sampai tak ingat dunia..best best..


itulah erti raya masa kecik.. baju raya.makn.duit raya.mercun..hehe


stacy ni memang feveret,,thanks stacy wish raye..

8 comments :

budak kampung said...

oiiii raye lame lagi oiiiiiii...hahahahah...ape laaa...ape2 pon raye dulu memang besh...dulu aku dapat duet raye...sekarang...aku plak kene bagi duit raye kat budak2...waaaaaa....waaaaaaa

b a m b a m ' s said...

kompius lak?? dah nak raya ker?? pose ganti pon lom abes qada hahhh..huhuhu

Join jom!: Segmen | Kalau aku ada bakat! Aku nak jadi...

apik pehe said...

haha..waktu kecik dulu memang takot laaa..mak cakap kalo pose x cukop,xleh raya..hahaha..kena la jugak cukupkan..

tapi sekarang waktu raya tu hanya tengok budak2 bersukaria jer

qasehraihan said...

raya zaman kanak2..mmg the best..
tp kompius..dh nk raya ke ek??haha

nelly said...

aiseh .bab kedekut n bagi 20 sen tu memang betul .hahaha

aiz-DIN said...

kesian kat mak cik bedah kene ngumpat ngan abg... tersedak dia kat umah... hahaa...

budak kampung said...

oiii ko penah dapat BE kan??ajar r aku....aku bru dapat first BE ni...nak kumpol nak bg adek2 ngan sedare mare time raye nnti...huwaaaaaaa

waN Mohd Salim said...

pi belajar erk .. jangan asik nak blog je ..