Friday, April 8, 2011

Kerana Cendawan | Wanita Meninggal Dunia


Dengar tajuk memang tak logik,tapi itulah hakikat. Jangan sangka cendawan tak mampu nak bunuh manusia.


Di Alor Setar, seorang perempuan meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah selepas sehari dirawat selepas tak sedarkan diri akibat makan cendawan liar yang dipungut di sebuah kebun getah.


mesti pernah tengok cendawan macam ni kan?JANGAN MAKAN,IA BERACUN!!


Cendawan paling berbahaya di dunia, Amanita phalloides..dikenali sebagai Death Cap di Amerika Utara


Pengarah hospital melaporkan mendiang meninggal dunia akibat sindrom sukar bernafas akut atau pneunomia.Suami mendiang turut makan cendawan tersebut dan kini stabil dan dipindahkan di wad biasa.Anak perempuan mereka tidak sempat makan cendawan tersebut selepas ditegah oleh ibu bapa mereka.




Lihat,betapa kematian itu di mana-mana.Jangan sangkakan benda yang kecil tidak mampu memberi maut kepada manusia


p/s pilihlah makanan yang betul-betul selamat untuk makan.Jangan main rembat je.Jadikan kejadian ni sebagai iktibar.


Sumber : Berita Harian Online

10 comments :

azalia hjsalleh said...

pneumonia tuh 1 penyakit acute inflammation of lung tissue. Inflammation tuh berlaku pd ruang alveolar space of the lung.
ianya akan mengganggu sistem pernafasan disebabkan kekurangan oxygen.
Inflammation tuh boleh disebabkan oleh bacteria, viruses or fungi.

skrg nie mcm2 penyakit. tu la pentingnya untuk kita mencegah sbb pencegahan tuh lebih baik drp mengubati ;D

whitecappuccino said...

cendawan liar selalunya beracun....baik tak payah makan.

awEEN said...

naseb baik saye mmg xmkn cendawan la wan..eh. byk lak wan..hehehe...

azalia hjsalleh said...

welcome ;D

kita minat mkn cendawan goreng. HAHA!

.sweet-ants. said...

hi ;) camne tau ari ni besday sy? anyway, tq.

.sweet-ants. said...

ohh a'a la lupe.. hehe ok2 thanks.

Novelgurl said...

adess..nie bkn cndwn leps hujan =.=

saya_arief said...

tengok sje pon macam da merbahaya.
:D

Syukri Mohtar said...

memang kurang makan cendawan pun..innalillah..

WeedBoys said...

taw x cmne nk cari psilocybe mushroom kat malaysia nih???
teringin nk makan, tp xreti nk cari...
hehe...