Tuesday, May 17, 2011

AKU SUKA BASUH BAJU PAKAI TANGAN | DARI PAKAI MESIN BASUH DAN DOBI


Selamat pagi semua. cuti umum macam ni biasalah bagi aku,as a bujang guys,menyettlekan hal hal yang tak sempat nak settle pada hari tak cuti. sedar tak sedar.baju yang aku rendam tuh dah masuk bape hari dah.haha.tolong hiraukan bau yang melekat ye. aku bukan pengotor cuma aku malas nak basuh.aku campur downy nanti wangi la balik baju tu.

 pilihan terbaik!


aku memang duk asrama dari sekolah menengah,matriks sampai ke universiti.boleh di kira dengan jari berapa kali aku basuh baju pakai mesin dan hantar dobi. serius aku tak suka dua benda tu.

kalau mesin basuh-bila masuk bab baju putih,tak hilanglah daki tuh.grr.membazir je.
kalau dobi-pakai basuh je.tapi kotoran masih ada.

aku guna cara manual.basuh pakai tangan.sambil melalak dan menyanyi beberapa lagu dekat bilik basuh baju,aku basuh la baju tuh.kadang -kadang sampai jugak berjam-jam.mana tak nya baju 1 minggu tak basuh.haha.naik letih tangan dibuatnya. 

 ini style washing machine asrama aku
pakai coin 2 hengget sebelum basuh.memang celaka,suka telan duit.


korang fahamlah kan duk asrama ni washing machine dia kena bayar pakai duit syiling dua hengger.baru nak gerak.kadang-kadang mesin celaka ni telan duit aku.dah la aku ni bukan penyimpan tegar duit syiling.memang menyusahkan aku.ko bayangkan dah sumbat RM1.90.tibe lagi 10 sen je,dia telan semua duit ko.celaka!memang aku rasa nak bunuh je washing machine tuh.

kalau masa sekolah dulu,adalah jugak dobi sebab dah bayar dalam yuran asrama.tapi hampeh gak tuh,macam basuh tak pakai sabun je aku rasa.aku hantar before n after.aku sama je.nak untung je lebih.membazir bayar yuran

 laundry yang gila nak untung.baju tak bersih pon.harap je bayar mahal.

jadi nak settle semua masalah tu,baik basuh sendiri,suka hati nak letak sabun 1 botol ke.lantaklah.yang penting bersih dan wangi.boleh gak exercise,dek kerana makin malas nak turun sukan sekarang ni.haha.ok lah.itu pandangan aku la
Apa pandangan korang.Korang lebih suka basuh baju sendiri?pakai washing machine? atau dobi?

48 comments :

cucu umie said...

ayie kalau baju putih basuh pakai tgn n then baju yang belang naju pkai mesin jeah, kalau campur bju putih ngn warna nty belang2lah....lagipon mse cuty pon agk busy ngn aktiviti..(poyo jap).. n then mesin dekat hostel just nak 50sen jer kne masuk kan 4keping.. so, memang xkne telan lh..hehe

..gugu.. said...

stuju...

kt ostel kte ni lau pki mesin rm2.50..
so bek sental pki tgn je..
tp lau nk bsuh tuala mndi/cadar baru ler pki mesin..

IQBAL ZARIN said...

bile malas je guna mesin. tu pun baju putih je yang basih sendiri. hehehe

najihah sahami said...

dulu sama r ngan wan. suka pakai mesin. lama2 rasa macam lagi kotor dari bersih. skang banyak camane pun prefer guna tangan lagi r. yeww..mesin tu dah campur ngan barang2 dalam orang lain. erk.

mesin kat cni kena rm2.50..MAHAL!

warga sukan.com said...

setuju.bleh exercise skitt..huhu

warga sukan.com said...

setuju.bleh exercise skitt..huhu

ecadwinkyasha said...

aku pula kan,,kalau duk ruma sewa xde washer machine..cuci manual kai tangan,kadang-kadang cuci selimut hentak kai kaki.hahaha.bila musim cuti sem ne,kena pakai washer machine sebab nak kena cuci kain satu family.....

cuci kain guna tangan lagi best.rendam dengan sabun+varnish..before jemur lepak downy.wangi berminggu :))

dr.fatin.to.be~ said...

pilihan sy tetap dobi ! huhu sebabnya apartment aku ni ha ruang nk jemur die kecik cm hape tah, xkena sunlight pulak tu,kang xpasal2 bau kain lembab! busuk !! so bg yg malas2 cm aku ni,dobi mmg terbaik! huhu sekilo 2 hengget! hehe

Syuxer said...

aku pernah kena duit aku ditelan dlam mesin duit washing machine..memang lahanatla..susah2 je aku gi tukar duit syiling sana sini..aku men basuh pakai washing machine je kat asrama dulu2..yang penting bau wangi..heheh..kalau time nak basuh ngan tangan tu ianya akan datang bila kena tunggu giliran lama gila,mari rasa rajin dan berjemaah membasuh bersama rakan2..heheh

Halimatun Sa'adiah said...

mmg bsuh bju gne tgn puas ati..tp sy neh selaku macik dobi kt umah ni,xkn nk bsuh gne tgn kn...byk kot mbasuh bju sefamily...
melainkan bju batik parents je bsuh tgn

nmirmo said...

errr.....memandangkan tira ni rajin...mestila gune washing machine...hahaha....peace... ;)

tapi3....kalau dah mesin tu telan duet..terpaksa gune tangan..jimat pon jimat....2.50 sen tu..beli air pon sodap...heee~ =D

okeyh...tira nak merapu dekat blog lain plak..daa~ ;)

Shafiq said...

Kalau saya rajin, saya basuh guna tangan. Kalau malas, guna mesin basuh.Heehehe. Tapi kalau basuh guna mesin, mesti salit ati punya. Kotor jugak! :-)

Amirah Yusof said...

selalu guna tangan je wei :) kurus sikit lengan bila menyental kui3

Merpati Puteh said...

hui mak aih, rjin na angpa,
chek klo bsuh bj 2, 3 lai bole la bsuh tgn, klo smggu tu, mau nye lenguh tgn smggu, hui, xlarat chek

J.Syazwana said...

suke washing machine !!
senang hehehe :P
tapi my bf suke basuh baju guna tangan sebab dia kata gatal2 kalau pakai washing machine sebab tak bersih =_____=

Rozuan Ismail said...

@cucu umie setuju ayie,baju putih ngan warna kena asing,nanti baju putih jadi belang =)

Rozuan Ismail said...

@..gugu.. wan cadar ngan towel mandi pon pakai tangan.haha. =)

Rozuan Ismail said...

@IQBAL ZARIN sama je aku.malas tahap gaban,pakailah machine tuh. =)

Rozuan Ismail said...

@najihah sahami bila dh cmpur ngan bju org tu yg geli tuh.huhu.entah2 org lain ada penyakit kulit.bukan kita tahu.

Rozuan Ismail said...

@warga sukan.com setuju =)

Rozuan Ismail said...

@ecadwinkyasha kalau 1 family pakai washing machine lah.mati nak basuh sume =)

Rozuan Ismail said...

@dr.fatin.to.be~
fatin memang!pemalas!haha

Rozuan Ismail said...

@Syuxer kitaboikot washing machine syiling!!haha.telan duit org je taw.

Rozuan Ismail said...

@Halimatun Sa'adiah wah!ada keje baru ye.jadi mak cik dobi.huhu

Rozuan Ismail said...

@nmirmo betul tuh.bek makan.kenyang gak.huhu

Rozuan Ismail said...

@Shafiq memang masih kotor.lebih lagi bahagian berdaki tuh =)

Rozuan Ismail said...

@Amirah Yusof wah!menyental tuh.kurus lah,habis terbakar lemak pas ni huhu..=)

Rozuan Ismail said...

@Merpati Puteh kata nak kurus,bagi ada muscle.kena rajin basuh baju.

Rozuan Ismail said...

@J.Syazwana kulit bf u sensitif kot.huhu

suha said...

waaaa kagum ngn awk..ehem3 single lagi ke?kite dekat je..cik suha dok usim lalala

http://suhasimplelife.blogspot.com/2011/05/fakta-benar-kaitan-antara-poligami-dan.html

zacky ~786~ said...

suka pakai mesin basuh.. nk tahu tak.. mesin basuh zacky rosak.. baru smlm basuh baju pakai tangan.. berlambak lak tu.. kehkehkehh .. :P

mcm kameja tu.. koler tu kna la berus .. hilangkan daki.. :D

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~ kena rajin basuh baju la lepas ni.zacky ada mesin basuh sendiri?pergh!!

Azza Firza said...

suka washing machine :P tada masa nak basuh sndrik, heee :PP

lizz said...

dulu2 bolehla basuh tgn time anak dara...skang anak dah dua terpaksa gak srh sirobot tu membasuh..kalau tdk berdarah gak nak basuh...ingat dulu2 basuh baju pth pakai sabun tongkol kuning tu tak tau nama aper tapi mmg berkesan...putih bersih bajunyer...

Rozuan Ismail said...

@Azza Firza org busy la katakan.huhu

Rozuan Ismail said...

@lizz
sabun tongkol warna kuning?apa ye?cam pernah guna.huhu.skang ni wan guna sabun liquid je =)

J.M.R said...

time2 ni la nak blaja basuh baju pakai tgn..pasni tak smpt masa dah..appreciate it..kihkihkih

qasehraihan said...

akak suka dobi wan..muahaha

Rozuan Ismail said...

@J.M.R haha.ayat x leh blah.huhu

Rozuan Ismail said...

@qasehraihan nanti amik baju wan sekali ye.malas nak basuh.huhu

Abang Zam said...

aku kalau rajin aku pakai tangan..kalau malas aku pakai mesin
hahaha

Rozuan Ismail said...

@Abang Zam haha.masalahnye,rajin abg zam tu berapa saat je?huhu

miss.Addin said...

bila dah kat u ni memang kena basuh baju sendiri. tapi bila bab nak basuh towel ke selimut yang berat tu . memang dobi la .

haha malas kan :)

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin kala bab nak basuh benda berat,terus bawak balik rumah.basuh kat umah.huhu =)

miss.Addin said...

untung la rumah dekat :) haha free je basuh kat rumah ,

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin mana ada dekat.jauhlah.huhu.

HAFIZAL said...

tapi penat tu..tangan. apa-apa pun terpulang pada individu

Rozuan Ismail said...

@HAFIZAL penat,tapi berbaloi =)