Sunday, May 22, 2011

ANAK ITU ANUGERAH ALLAH | JANGAN BUANG DAN DERA MEREKA


Malam ini wan bukan ingin memberi tazkirah,sekadar mengingati sesama kita.Kadang-kadang blogger perlu selitkan sedikit nasihat untuk semua pembaca agar kita sering ingat mengingati dan tidak lalai.

Semua orang tahu anak itu Anugerah Allah SWT yang tidak ternilai.tak kiralah anak tu lelaki ke,perempuan ke, kembar ke, mereka semua anugerah Allah untuk kita. jadi,ibu bapa perlu mengambil tanggungjawab yang sepatutnya untuk menjaga anak mereka.








 Namun begitu,sejak kebelakangan ini,isu pembuangan bayi dan isu penderaan bayi semakin berleluasa.Di mana timbang rasa kita sehinggakan sanggup membuang bayi dalam tong sampah dan ada yang sanggup memukul anak sehingga mati.Kita boleh mengajar anak jika mereka lakukan kesilapan tapi biarlah berpada.Ajar anak untuk beri peringatan,bukan ajar anak sehingga mencederakan.

Sedih bila melihat statistik kes penderaan bayi dan pembuanga bayi makin berleluasa dari setahun ke setahun.Agama Islam dan agama lain tidak pernah mengajar penganutnya untuk berbuat kasar dengan kanak-kanak,malah dituntut untuk mengasihi mereka.Tapi,sikap tidak berperikemanusiaan sesetengah orang kita membuatkan kanak-kanak menjadi mangsa.
Cuba kita lihat bayi dibawah ini.







Comelkan mereka.adakah kita sanggup melihat mereka didera dan dibuang ke dalam tong sampah?sudah tentu tida.Wan menyeru pada semua yang membaca artikel ini.Hargai anak anda.Mereka juga ingin disayang dan berhak untuk hidup di atas muka bumi ini


Pesan wan,JAUHI KEGANASAN KE ATAS KANAK-KANAK.

24 comments :

cucu umie said...

memang setiap tahun perkara ini berlaku mungkin kempen yang berluasa dan kesedaran kepada remaja pada masa kini amat pntng kot..lgpon cuma mereka ingt, anak adlh anugerah tuhan yg paling mulia..jadi didiklh mereka dgn baik dan jgn sesekali abaikan @ dera mereka terlalu melampau kerana Rasulullah pon didik anak dengan sopan dan santun

Amirah Adnan said...

kes buang bayi mmg satu kes yg sgt kejam!

kdg2, sikap masyarakat kite sendiri yg buat si pelaku bertindak nak buang anak.. bukan nak membimbing mereka supaya jgn melakukan kesilapan kedua selepas berzina dulu..

mira penah jumpe satu kes kat wad, patient tuh mangsa rogol.. tp sikap org kg yg x percaya buat dye nak gugurkan bayi dlm kandungan..

azalia hjsalleh said...

budak nie satu kurniaan & tanggungjawab kita jge dgn sebaiknya

Shafiq said...

tak patutla penderaan kanak-kanak ni..

nelly said...

Budak2 didera ..
apalah yang si kecik2 ni tau ~ kejam ~

zacky ~786~ said...

emm kdg2 tu zacky .... terfikir.. ape sbnar yer punca segala penyebab berlaku yer gejala spt ini.. adakah manusia dah xde sifat kemanusiaan da skrg.. :(

アヌム ちゃん said...

setuju dengan amirah..memang kejam.orang2 yang tak berperikemanusiaan je sanggup buat benda2 cam tuh..

KiD said...

banteras penderaan terhadap bayi/ kanak-kanak.. kasihan kat diorang.. huhuh
Buffered Earning dari Trudy & Teddy

Rozuan Ismail said...

@cucu umie jadikan Rasulullah SAW sebagai model dalam mendidik anak-anak

Rozuan Ismail said...

@Amirah Adnan patutnya masyarakat memberi sokongan ,bukan menghina

Rozuan Ismail said...

@azalia hjsalleh anak adalah anugerah Allah SWT yang tak ternilai

Rozuan Ismail said...

@Shafiq memang tak patut =)

Rozuan Ismail said...

@nelly bila orang kita hidup bertopengkan nafsu. sudah tidak kenal erti belas kasihan

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~ hidup terlampau bebas sehingga terlanjur.kembali kepada agama.itu yang sepatutnya

Rozuan Ismail said...

@アヌム ちゃん wan pon sama.rasa orang macam ni tak layak dipanggil manusia

Rozuan Ismail said...

@KiD jaga ilham elok-elok =)

apik pehe said...

naper la diorang sanggup wat perkara yg terkutuk tu?adehhhh

Rozuan Ismail said...

@apik pehe biaselah manusia sekarang ni apik.erm

miss.Addin said...

budak tu tak salah apa pun. even haiwan pun sayang kan anak. tak tahu la knp ada yang sanggup buat macam tu . hmm

lagenda said...

Zaman skrg, binatang lebih berperike'manusia'an dr manusia yg berakal itu sendiri!

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin dunia dah terbalik =(

Rozuan Ismail said...

@lagenda binatang pon tahu jaga anak =)

nmirmo said...

seriously!!!!!!!!!!!! comel gile pic baby yang second last tu!!!!!!!!!!! wahhh..mane uncle amek mehhh?? comel gile kot!!!! wahhh..name sape je?? comel3.....

err...okey..jauhi keganasan atas kanak2!!! dorang comel!! jangan wat camtu...huhuhu... :(

comel la baby tu uncle!!! ok,tira stop skang...hee~
^_^

Rozuan Ismail said...

@nmirmo dah2.stop.