Monday, May 2, 2011

ANAK TENGAH DALAM KELUARGA SELALU DIPINGGIRKAN?


ini adalah isu yang agak remeh.tapi penting.
pernah banyak kali dengar pasal isu ini.
betul ke anak tengah dalam keluarga ni selalu dipinggirkan?

jom kita buat analogi.
dalam satu keluarga,ada 5 orang adik beradik
biasanya 2 yang paling tua akan rapat dengan ibu/bapa
sebab mereka yang akan mengepalai keluarga apabila
ibu bapa mereka tua nanti.

2 adik beradik yang paling muda juga akan rapat dengan ibu/bapa
sebab mereka biasalah manja dan perlukan lebih perhatian
Bagaimana dengan anak tengah?
adakah mereka rapat dengan ibu/bapa?

sebenarnya ibu bapa tidak pernah tidak adil dalam
memberi kasih sayang yang sama rata terhadap anak mereka
tapi kadang-kadang jiwa anak tengah ini cepat sensitif
sebab mereka rasa tiada orang yang pedulikan mereka.
atau senang cerita,mereka adalah golongan yang perlu survive.

mereka punya abang /kakak yang perlu dihormati
dan mereka punya adik lelaki/adik perempuan yang perlu dikasihi
jadi tugas anak tengah lebih kepada berkorban
melakukan pengorbanan untuk ahli keluarga yang lain.

Kawan saya adalah anak tengah
dia selalu cakap,bila masa makan dinner,
dia kena duduk paling hujung sebelah sana menghadap ayahnya
yang berada di hujung sebel;ah sini.
dia rasa sedih,sebab setiap kali makan,dia cuma dapat yang sikit-sikit je.

kadang-kadang kita fikir benda ini remeh.
tapi hakikatnya ramai anak tengah berkongsi luahan sedih
kenapa ini boleh berlaku?
benarkah pendapat anak tengah dipulaukan itu benar?
jawapan di tangan anda.

sekadar gambar hiasan..agak2 yang mana satu anak tengah?

35 comments :

whitecappuccino said...

Akak anak tgh..ok jer, anak akak yg tengah pun ok juga :) so tak de sape2 yg rasa terpinggir, tak tau la org lain.

syyaz khalid said...

betulbetul , selalu asyik diketepikan je :(

miss fatihah said...

wan!aku anak kedua. mmg btl pn. act anak ke 2 ni indpendent. n slalunya dia akan jd macam anak sulung.yang mlindungi smua adik2 srta kakak. haha

hanyz Alias said...

tak langsung(!) hany anak tengah dr 7 beradik. bahkan parent lg berkongsi rahsia tukar2 pndapat dgn hany. adik2 pon lg banyak share cerita kt hany dr abang2 ng kakak. lg best jadik anak tengah tau :)

Rozuan Ismail said...

@whitecappuccino

baguslah kalau akak ok

Rozuan Ismail said...

@syyaz khalid

sabar ye

Rozuan Ismail said...

@miss fatihah

independent lah bagus.boleh survive nanti

Rozuan Ismail said...

@hanyz Alias

baguslah hanyz..at least diorg suka.jd bg hanyz x de istilah dipinggirkanlah.org lain mungkin ada

Encik Luncai said...

mungkin hanya kebetulan tapi abg aku (anak tengah) memang mcm selalu xde masa kenduri/raya/kumpul ramai2

Rozuan Ismail said...

@Encik Luncai

mungkin x semua.tapi ada

amna said...

dalam family saya, anak tengah agak manja dengan mak/ayah tapi die kurang 'care' atau ambil port bila bersama adik beradik. ngee~~~

smile always :)

waN Mohd Salim said...

huhuhuhu abg ok jer anak soraang2

Rozuan Ismail said...

@amna

itu masalah anak tengah.x suka bergaul sgt dgn adik beradik

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim

anak tunggal no komen lah kan.tapi mesti manja ni

b a m b a m ' s said...

CB anak ke5 dr 6? x kira anak tgh kan?ehhehe..tp independence jugak!kekekke..

Azwa Azee said...

depend actually..x semestinya anak tengah dipinggirkan..my sis ok aje..heheh

zacky ~786~ said...

huhu .~ btol tu... nanti bila kita jadi mak bpak kpd anak2 kita nanti.. msti kna adil.. hehe :P

gmbo tu..~
anak tengah awek tudung tu kot.. :P

amna said...

tak ambil port tu barangkali sbb dia rasa selamat sbb ada orang di atas n di bawah yang sudah tentu akan 'care' pada dirinya. (pada pandangan saya)

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' s

x semestinya naak tgh je.ada je anak bongsu independent

Rozuan Ismail said...

@Azwa Azee

baguslah kalau family u ok.setengah family ad krisis ni

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~

salah zacky..yg free hair tuh

Rozuan Ismail said...

@amna

kira dia berasa dia berada di zon selesa dan selamat lah

Cik Nyna said...

nina yg sulung dr 5 beradik , and ank tengah paling kuat makan dlm adik bradik nina!

nina xrasa anak tgh diabaikan . mcm my family ank second, second last and bongsu yg diutamakan . kadang2 nina perli jugak parents sbb nmpk ketidak adilan yg terlalu ketara . tp xde la niat smpai gduh . parents pun just gelak jer .sebab memang dorang sedar dorang mnje kan ank no 2 and bngsu tu lebih . ;)

Rozuan Ismail said...

@Cik Nyna

haha..parent gelak je tgk anak2 dengki..

nur dhiya' aida said...

kurang setuju . dhiya anak no 2 . xp slalo kena buli dengan yang no 3 and no 4 . -.-
xp xla smpai kena pinggir . hehe

Rozuan Ismail said...

@nur dhiya' aida

ala cianny,selalu kena buli ye.nakal adik2 awak ye

shafiqabdshukor said...

x setuju..
aku anak tengah paling manja ngan ibu ngan ayah aku...
alamak termengaku la plak...
ehehehehehe..


vote..vote..vote...

http://www.wwwow.my/Detail.aspx?cd=260411011823804

champones.. said...

sy ank sulung dlm 5 bradik....tp kdang kala ibu sy knekn sy dan diowng bkate blakang ttng sy....bapa sy plak jnis xambil pduli mcm no komen ttg pew yg blaku....sy kdang2 trse hati...yela klu kte biadap kte sbgai anak dpt dose,,,hbes kalu ibu yng knon nye syurga bwh tpak kaki,,,bleh plak mgutuk kdang2 mmerli sy xtntu psl....rase cm nk kuar dri rumah je xthan hidup cm ni,,,,klu sy ade pndapatran sndiri dh lme sy agkt kaki.....klu xske sy ptot nnye bgthu la...xpyh sindir2,,,,sy akn ikhtiar cri jlan untuk bina hidup sy sndiri....

Anonymous said...

@champones.. seperti mana entri kali ni memang ada kaitan dengan kehidupan diri saya, sebab tulah saya cari blog yg berkenaan. saya memang anaktenagh, memang saya dapatrasakan yg mereka kurang memberi perhatian kat saya. sedihnya,,, saya memiliki 3 adik beradik dan saya yg kedua. mak rapat dengan abang dan adik rapat dengan ayah,, saya selalu pergi ke rumah tok saya semata -mata untuk mencari ketenangan ....dan ternyata tidak. saya masih mempunyai perasaan yg mengganggu diri saya. memang sedih.. rasa nak telefon talian nur pun ada.. tapi fikir jugak perasaan ibu bapa nanti...

raiminur said...

btol sngt2.ak anak tgh..sampi skrg msih lg terasa hti dgn makbapak ak..dorg mcm buat ak xwujud je.adik kakak ak segala keperluan makbapak ak sediakan.ak kene cri sendiri.servive.sedih siot...terasa yg teramat.dri kecik dh mcm ni..klu ak sakit makbapak ak xsggp cuti nk jaga ak.tp klu yg laen demam tgh2 mlmsggp hntr...bile ak bersuara ak kecik hti dgn sikap dorg ,dorg xamek serious pn.ak ad 3 beradik.kakak ak sllu downkn ak depan mak.so then die nampk hebat la..tp mak ak xtao sume tu..sbb tu start dri kecik ak suke duduk jauh dgn dorg.sedih deperlakukn begini..skrg..ak sorg je dri adik beradik blaja tggi dan skrg alhamdullillah jadi jurutera,hidup jugak hasil kerjaya ak yg halal..lme sngt dh tersa hti dgn dorg..mase blaja pun jrg2 dorg cll tny sihat ke.dh mkn ke..cukup duet ke..dpt dikira..sedih sngt2.=(

Anonymous said...

Betul la sama macam saya

Najatul Shima said...

Perkara ni mmg saya setuju... saya pon heran knp ank tngh mesti dipinggirkan... saya mempunyai 3 adik beradik t'masuk saya... seorg kakak dan adik yg merupakan kanak2 istimewa (autisme) saya terasa amt kecik hati apabila ibu dn ayah saya sering mengatakan saya ni gemuk, gemuk, gemuk.. saya tahu sy gemuk tapi saya pun x diminta di lahirkan sebegini rupa... ibu dan ayah saya tak pernah mengingati tarikh lahir saya ttp kkk dan adik saya mereka ingat... saya dpt lptsn cemerlang mereka sedikit pun tak ucapkan tahniah... kdng2 buku rujukn sy beli pki duit sendiri... ayah saya lebih menyebelahi kkk saya manakala ibu pula amat menyayangi adik... saya dn ayah saya memg bolh diibaratkan mcm org luar kpd saya sbb die brsikap lps tng tntng keluarga semuanye diserahkn kpd ibu saya.. die juga pernah menipu kami sekeluarga.. sbb itu saya bencikn die... dari kecik smpai besar die asyik bandingkan saya gemuk banding kkk saya... saye prnh terfikir knp ibu dn ayh saya tak boleh terima saya seadanya... kalau saya diberi pilihan pun saya pun x nk lahir kat dunia ni... apabila saya sakit ayah jgn ckp mmg tak ambil peduli lngsung ttp ibu pula bile saya sakit die mrhkn saya sebb gemuk dan bnyk lagi... tapi bila adik sakit sikit boleh ambi cuti lagi... mmg saya sbgi sorg kakk kene tahu kenapa ibu lebihkan kasih sayang kepada die sbb die knk2 istimewa... saya paham tetapi tkkn sampai saya dipinggirkan terus... bile saya ckp dkt ibu saya pasal ni, die kate saya ni tak penyabar dan mcm tak paham bahasa lebih kurng mcm tu la sbb mak saya ckp adik tu istimewa... sbb tu saya selalu duduk dlm bilik x keluar langsung sbb bile saya keluar ade je x kena... saya yg selalu dimarahi... bile saya ckp pasal adik kat ibu saya, die kate yg ibu lagi banyak masalah... dan saya tak pernah memahami adik saya... saya syng adik saya sbb tu sape yg kate pasal org oku siap le kena leteran ttpi ibu saya paham ke perasan saya yg hidup ade ayah tapi ayah mcm org luar, ayah yg selalu lebihkan akak, ade emak yg teramat menyayangi adik... saya tak pernah ingat bila mak atau ayah saya peluk saya.. saya tak pernah ingat... saya cuma harap depa puji sya tntng keputusan saya mcmm ckp bagusnye anak mak... tapi saya dh putus asa dh sbb sya rasa saya mengharapkan sesuatu yg mustahil... sbb itu sy benci keluarga saya sendiri...

Anonymous said...

Saya anak ke-6 (bongsu) dan saya sentiasa rasa diri dipinggirkan . adk beradik lain mcm tak peduli dgn sye . tak tau la adakah teruk sngt sye ni :'(

rashidah abdul razak said...

Sy dan suami anak tgh daei 9 adik beradik..kami sensetif dlm iasu kekeluargaan.cepat terasa dan cepat terasa dipinggirkan.taoi kami tabah harungi perasaan sensetif..kami berdua bahagia bersama menyelami hati masing2.

Ceasar Nazrin said...

Hahaha. Saya ? Anak tengah dalam 3 beradik. Thats mean anak yang ke2. Ya saya memang selalu diketepikan oleh mereka. Selalu jugak la aku ni kecil hati. Bukan sekali. Ntah yang ke berapa ribu kali. Parent selalu utamakan abang dengan adik. Saya faham mereka. Ya saya seorang yang sensitif. Perkara besar mahupun perkara kecil. Kalau bab makan, saya memang suka org yg terakhir makan sebab ? Sebab saya nak mak ayah abang dan adik makan sampai kenyang. No lapar2. Saya makan sikit2 pun jadi la. Asalkan perut terisi. Bab jalan2 pulak, dorang jalan2 dulu spent time dengan adik abang. Biasanya saya tak akan ikut sebab selalu ditinggalkan. Okay saya faham. Saya tak marah mereka sedikit pun walau hati sedang berduka dalam kesedihan. HAHAHA. Saya suka hiburkan mereka dalam banyak perkara. Saya hiburkan semua sebab itu shj cara saya untuk pujuk hati sendiri. Sebab aku tahu tiada yang akan memujuk selain diri sendiri. Memang ramai yang faham keadaan saya tapi saya pasti orang yang memahami cuma dapat dihitung dengan jari.