Saturday, May 14, 2011

BILA MELAYU CELUP AGUNGKAN BUDAYA BARAT


aku pon tak faham.
kenapa kita perlu agungkan barat?
tak ok ke budaya kita?
atau budaya kita ni dah lapuk.
tak sesuai untuk zaman moden kini.

kalau orang kita sendiri duk gila dengan Barat.
sape lagi nak pertahankan budaya kita.

malu ke kalau kita berbaju kurung?
atau rasa rimas dan panas berbaju melayu?
 eyh.David Archuletta pon pakai baju melayu la.

wan tak faham.
kenapa orang kita suka pakai sendat-sendat.
ketat-ketat.nampak pusat.nampak itu nampak ini.
mungkin diorang rasa cool.trendy.
haha.dah macam orang utan dah wan tengok.
ye lah.orang utan kan bogel.
dah pakai baju dedah sana dedah sini.
tak ke macam orang utan tuh?erm.


 sekadar gambar hiasan.

kalau dah macam ni
dah tak boleh nak identify.
melayu ke mat saleh ni.erm.
ditambah pulak dengan spesies yang cakap melayu versi mat saleh
mak aih,terbelit lidah aku nak menyebutnya

"Shaya tak shuke shakap melayu..tak grand..
lebih shuka chakap orang piuteh.baru modernn"

euw..bayangkan orang kita cakap macam tuh
kalau aku.wah!! pandainya cakap mat saleh
sambil tunjuk trademark biasa.

tangan ke bahu.mata pandang atas.sentap nyah!
mesti adanya melayu celup macam ni
yang action mat saleh.
geli wan dengar.lahir celah hutan dekat hulu kampung je
dah besar perasan Mat Saleh

euw.suka sangat ke jadi mat Salleh
pecah dara usia remaja.ops..
lupa..kan dah banyak kes hilang dara kat Malaysia ni.

Pergilah ikot budaya barat yang entah apa-apa tuh
jangan menyesal nanti sudahlah.

p/s banyak sangat pengaruh zaman moden ni.haish.

31 comments :

areteacar said...

cik tikah bangga jadi orang malaysia :D

qasehraihan said...

dh namanya org melayu skang suka ikut budaya yg kononnya hebat..
kurang pendedahan yg pkara tsebut xelok..
jd mrk xrasa slh..malah rs berstai pakai menjolok mata..hehe

eh wa xpela..saje je akak tnya..
xyahla buat baru entry tu..huhu

Amirah Adnan said...

manusia mudah lupe!

kan wan?

no_answer said...

nak buad mcm mana kan ?

masing masing ikot nafsu !

nmirmo said...

hehehe.....ayat paling best.. "lahir celah hutan dekat hulu kampung je
dah besar perasan Mat Saleh" hehehe..terbaik wokk...ntah celah hutan mane lahir ek??? macam orang utan masuk disco...errr...ade ke peribahase tu?? kikiki...

takpela uncle..nak wat camne...dunia dah akhir zaman...macam ni la....kita ni yang masih tahu agama....sekadar nasihat je mampu.... =) ..uncle2...jom2..tingkatkan amal...wee~...^_^...moga kita tak tergolong dalam orang2 yang macam tu...aminnnn....^_^

eyjalukman said...

tu tndanya dunia dah nak kiamat kott T____T haru .

azrijohan said...

dunia akhir zaman...no wonder laa

Shafiq said...

Penangan globalisasi.. Dunia tanpa sempadan.. :-)

amna said...

pembaratan tu mmg ada dalam semua bidang kehidupan nih. mmg tak dapat lari. tpi dalam pada ikut barat tu, sebernarnya banyak yang boleh ditepis.

stakat nak speaking tak jadi masalah.. tapi dari segi pemakaian atau yang berkaitan dengan agama dan hukum hakam, sama-sama kita fikir-fikir & renungkan sejenak :')

waN Mohd Salim said...

dunia nak kiamat dah .. huhuhu blog ni makin best lorh

combi said...

betol2...dunia2

Kalamhati said...

tak payah la kontrol2 nak nampak western gitu..

jadilah melayu sejati..bangga pe jadi org Malaysia sejati!

..gugu.. said...

b'syukur la jd owg mlayu..

Rozuan Ismail said...

@areteacar

Wan suka semangat tuh!bangga jadi rakyat Malaysia!

Rozuan Ismail said...

@qasehraihan

benar kata Dr. M kan akak,melayu mudah lupa.

Rozuan Ismail said...

@Amirah Adnan

kan manusia ada kelemahan.sikap lupa tu memang tak boleh lari dari kehidupan kita.

Rozuan Ismail said...

@no_answer

nafsu ni lah yang bahaya sebenarnya.

Rozuan Ismail said...

@nmirmo
InsyaAllah.minta kita semua dijauhkan.Amin.

Rozuan Ismail said...

@amna

setuju ngan amna.boleh ikut barat,tapi perlu tapis.jangan langgar syariat agama kita.

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim

makin best ke ps?tq.

Rozuan Ismail said...

@Kalamhati

kan kalamhati.wat pe nak malu jadi org Malaysia

b a m b a m ' s said...

cer contohi org jepun.. agungkan bahasa dia kan..

tp ada baik n buruk jugak.. jgn ler diagungkan sgt..at least kita ada knowledge dlm bahasa lain..kalau tak..org dok hentam kita dalam bahasa lain..x tau lak kita ek..heheh

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' s

setuju dengan CB.setakat nak belajar bahasa ke budaya ke x apa.jangan ditiru yang tak elok sudah.

aliarosli said...

ontah la, aku tengok cantik je berbaju melayu ngan baju kurung

buruk rupe pakai sendat-sendat

Rozuan Ismail said...

@aliarosli

entahlah alia.orang kita ni memang suka kot baju tak de saiz.

Nour Akmal said...

ini lah dia kot jati diri melayu sekarang ni..emmm...

a's said...

manusia akhir zaman.... ;'[

Rozuan Ismail said...

@Nour Akmal

jatidiri org kita byk dah rosak

Mohd Hazwan Hashim said...

(euww !!! that not my taste !! baju kurung tak hot lew)..ada juga org ckp cam ni..bagi aku mmg manis gila kalau pakai baju kurung sejuk je mata eden tengok..dah ckp bju kurung tak panas asal tak pakai kan.kan.hehe:)

Rozuan Ismail said...

@Mohd Hazwan Hashim
semua bajet mat saleh.susah la,huhu

Anonymous said...

apa yang saya cari, terima kasih