Thursday, May 19, 2011

EDISI KANAK-KANAK | MALAS PERGI KELAS MENGAJI QURAN


Selamat pagi.
semalam wan x de mood blogging.
satu entri je untuk semalam.

masa kecik-kecik dulu,mesti mak hantar korang g kelas ngaji kan
ye lah,kelas belajar Quran.
ada yang kelas ngaji nye waktu petang.
dan biasanya kelas ngaji Quran ni waktu malam.



ini cerita pengalaman wan ngaji Quran.
waktu kecik,mak yang ajar ngaji Quran.
bila dah besar sikit,mak hantar pergi ngaji Quran rumah jiran.
tok Guru yang ajar wan ngaji memang hebat!
seorang Qari yang sangat sedap suara dia.
tapi,wan tak mampu sampai tahap tu. =)

wan ni jenis pemalas sikit nak pergi ngaji.
orang kata ikut mood lah.
kalau nak pergi,semangat pakai baju awal-awal.huhu.
kalau malas,buat macam tak bermaya je.
Biasanya kitorang akan solat jemaah maghrib dan Isyak
kat rumah tok guru.
kira dari pukul 7-9 malam tu memang ada kat umah tok Guru.
2 jam kot.haha.bosan!
memang pelbagai alasan bagi kat mak
nak demam lah.batuklah.
itulah inilah.haha
lagipon dulu banyak citer best start pukul 7 malam.
cite kartun x yah nak cerita la kan.memang bertimbun.



tapi,best jugak taw masa wan ngaji Quran dulu,
kitorang ngaji dekat ruang tamu,jadi ada televisyen,
masa tuh tok Guru tengok Roda Impian.boleh la layan sekali.
boleh gak tengok Buletin Utama kat TV3

kadang-kadang.isteri tok Guru tu ajak makan kat rumah dia
memang layan la kan.
dah la sedap,tengah lapar pulak tuh.
tapi pinggan mangkuk kena basuh sendiri la.huhu.
Tapi tok Guru wan ni garang taw.
wan bape kali kena rotan,memang sakit.kena tolak kepala semua.
Tapi,sebab dia lah wan pandai ngaji sampai sekarang
banyak ilmu yang dia ajar.
bukan setakat ilmu Quran,ilmu lain pon dia ajar. =)

jom cerita pengalaman korang ngaji Quran!

28 comments :

warga sukan.com said...

budak skrang malas nak pegi mengaji sebab nak main fb .hahaa

BRO_MONDAY said...

PCB : ai pernah kena sebat ngan ranting pokok jambu batu...masa darjah 1...arwah atok yam sebat pasal 1 hari tu ai malas nak gi ngaji pastu ai melawan cakap...memam patut pun kena sebat...adehhh~

Rozuan Ismail said...

@warga sukan.com ye ke sebab FB.huhu.mingkin kot.

NURUL NADIAH MAMAT said...

nad suka langkau surah....ahaha......

Rozuan Ismail said...

@BRO_MONDAY sape suruh g lawan cakap.kalau wan,x nak pergi ngaji dah la.wan wat senyap je.huhu =)

Rozuan Ismail said...

@NURUL NADIAH MAMAT haha.ini lagi teruk. x baik taw=)nak khatam cepat ke?huhu

BRO_MONDAY said...

PCB : masa kecik...apa pun x tau...('',)

shandye. said...

dolu2 liat gak nk g ngaji sbb doraemon dgn sin chan dok on kat tv back to back. mana buleh miss! mwuhahaha...

lps tu arwah atuk buat deal. habis satu page muqaddam dia bg upah limaposen. cuba ko kira, klu baca lima page dh berapa?

tak ke kayo pakcik time tu?

Rozuan Ismail said...

@BRO_MONDAY betul gak,masa kecik ni semua suci bersih ..haha.dah besar ni je byk dosa.huhu

Rozuan Ismail said...

@shandye. pergh memang kaya,kalau aku pon aku nak.=)

NURUL NADIAH MAMAT said...

@Rozuan Ismail

ahaha....slalu sgt skip klas quran....tue yg duk langkau...konon dah bc kat umah.....ehek....

Abang Zam said...

hahaha..aku belajar ngji mase darjag 4 ngn 5 je

pastu dah kepala batu..malas

Rozuan Ismail said...

@NURUL NADIAH MAMAT huhu.tak baek tipu.haha

Rozuan Ismail said...

@Abang Zam 2 tahun je belajar ngaji?sempat ke?huhu

Shafiq said...

Saya belajar mengaji pun kat waktu Maghrib. Mak ayah yang ajar. Kena marah dan kena rotan tu biasala. :-) Alhamdulillah, saya boleh mengaji cuma tak sepandai Qari la. :-)

Penulis Bogel (the naked writer) said...

kartun kt tv pon da merepek2...dulu tgk A.L.O.N.G dulu b4 g ngaji...=)

Rozuan Ismail said...

@Shafiq seronok lah mak ayah yang ajar =)

Rozuan Ismail said...

@Penulis Bogel (the naked writer) haha.Along the best!

iniialahaku said...

dulu aku pi ngaji main2...pastu kna rotan je...balik pak tnya pasaipa??aku ckap ustazah buat...skali pak aku bntai lagi teruk..hahaha...

Rozuan Ismail said...

@iniialahaku ingat nak mintak belas kasihan bapak,last2 bapak yg rotan kan

miss.Addin said...

ngaji dengan nenek :) sehari kena baca 4 pages WAJIB ! HUHU

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin banyaknya 4 page.huhu

zarul farhana said...

dlu masa blik ngaji al quran...trserempak ngan 1 lembaga...kwn2 ckap hntu tanglung kot...eeee...hantu cm bebola api sedang terbang...mnakutkan...

Rozuan Ismail said...

@zarul farhana seram tol.meremang bulu roma bila dengar lembaga-lembaga nih

NURUL NADIAH MAMAT said...

@Rozuan Ismail
ahaha....ok per.....dari kena marah....ahaha......

Rozuan Ismail said...

@NURUL NADIAH MAMAT amboi sanggup tipu dari kena marah ye.hoho

eyjalukman said...

teringt kecik2 dulu ngaji .
nk pergi takut so suh mama hntar .
pastu bila dah khatam tros stop ,
mama kata npa tk smbung agi ,
sbb eyja rasa cikgu ngaji tu cm pelik je . haha

Rozuan Ismail said...

@eyjalukman tok guru ngaji pelik?huhu