Saturday, May 21, 2011

HARGA AYAM CECAH RM12 SEKILOGRAM | BOLEH PENGSAN MACAM NI



Selamat pagi kawan-kawan.pagi ni kita tengok sikit apa cerita panas dekat surat khabar.pergh.harga ayam naik lagi sampai RM12 satu kilo?melampau!serius melampau.ini nak cekik kitorang sebagai pengguna ke apa?

mungkin aku tak rasa sangat sebab aku tak beli ayam dan tinggal kat asrama yang makan dekat cafe, bagaimana pulak korang yang pergi pasar tiap hari dan nak beli ayam? korang tahu sendiri la kan.

dah la aku ni suka makan ayam,agaknya lepas ni kena tukar makan ikan la kot. tapi dengar kata,harga ikan pon dah naik.semua benda naik,nak makan apa lagi ye.


 sekadar gambar hiasan

yang ni kes dekat Georgetown Pulau Pinang, bermula dari RM6.70 1 kg, melonjak ke RM8 1kg, dan sekarang ni RM12 1 kg. entah-entah lepas ni RM20 plak 1kg.memang membebankan rakyat la macam ni. =(

Peniaga terpaksa jual harga mahal sebab bekalan ayam yang mereka dapat dijual dengan harga tinggi.Mereka sendiri pon tak tahu punca bekalan ayam dijual dengan harga mahal. Akibatnya,mereka rugi dan bankrap kerana ayam import harganya lebih murah berbanding ayam tempatan.

Apa pandangan korang tentang isu harga ayam naik?

jom join SEGMEN AKU DAN ALAT MUZIKKU. tinggal 4 hari je lagi ..

30 comments :

anamizu said...

seksanya smue nak naik mendadak...
mcm gula..
1kg gula naik 20sen tp peniaga bukan men lagi pakat naikkan harga ayaq secawan smpai naik 2,3kupang..pd hal bukannya boh 1kg gula tu dlm secawan ayaq tu pun..hissh~~!

nurul fiyda said...

mahalnyer, kesian mak fiyda kalau harga barang selalu naik & mahal cam gini.. huhuhu

nur said...

Wan.. Harga ayam naik rupanya.. Memang terasa la jugak sebab suka makan ayam.. Pasni kene tuko menu la plak..

Kfcm dah tunang.. Wan bila laie? Hehe.. Gurau aje ye.

Rozuan Ismail said...

@anamizu orang nak untung,macam tu lah =(

Rozuan Ismail said...

@nurul fiyda semua orang tengah bengang ni,semua kena berjimat =(

Rozuan Ismail said...

@nur makan sayur je lah lepas ni.haish.

yg nur plak bila lagi?

Abang Zam said...

celaka apa ayam tempatan lagi mahal

aku tak faham lah..ape punya sistem

pening

IQBAL ZARIN said...

semua benda lah nak naik. padahal x tau ade caj tersembunyi. cth: minyak petrol, penat lelah mencari pembekal, servis van/lori/kereta, etc. tu pasal harga naik 12 hengget sekilo. x gune punya peniaga. repot kat persatuan pengguna kang, padan muke. hahaha

miss.Addin said...

kalau ayam naik, tak mustahil yg lain pun boleh naik.

lepas ni makan ikan je la :D haha

KiD said...

KFC naik harga tak lepas nih?? huhuhu
Pampers Pilihan Terbaik!

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

ayam nie semua x mkn dedak kot..mkn western food gaknyer...huhu..

Shafiq said...

Lepas ni meh pakat ternak ayam sendiri la..:-)

Rozuan Ismail said...

@Abang Zam ntahlah.wat pe lah mahal2 kan

Rozuan Ismail said...

@IQBAL ZARIN report je =) huhu

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin kalau ikan pon naik harga macam mana ye =)

Rozuan Ismail said...

@KiD haha.entahlah.yg tu kena tanya tauke KFC

Rozuan Ismail said...

@♥CiK DuYuNG [Ca]♥ ayam makan ciken cop haha. =)

Rozuan Ismail said...

@Shafiq setuju =) ternak ayam kat rumah flat.haha

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

ayam mkn chicken chop=kawan mkn kwn..heh3

Rozuan Ismail said...

@♥CiK DuYuNG [Ca]♥ laen u cki duyung,ayam hidup,ciken cop dah kena sembelih.hoho

iniialahaku said...

uish..ni biar betik????12hengget sekilo???nk jadi apala cmni...suma bnda naik..gaji xnaik2 pon...

Rozuan Ismail said...

@iniialahaku kan.gaji tak naik2.harga barang naik plak =(

ct N honey said...

kita sebagai pengguna terpaksa terima aje lah....tak kan nak makan ikan dan telur ayam aje tiap-tiap hari...
Harga susu naik mulai Jun

Rozuan Ismail said...

@ct N honey kena berjimatlah lepas ni =)

J.Syazwana said...

alamak dah la suka makan ayam.
camane ni? :(

Rozuan Ismail said...

@J.Syazwana makanlah benda lain pulak.huhu

apik pehe said...

mak aih..mendadaknyer naik..
jawapannyer,kena bubar la kepsi.mekdi, semua tu..huhu..diorang guna banyak ayam

Rozuan Ismail said...

@apik pehe diorang takkan bubarlah apik.jgn risau.main naik harga ada lah.huhu

miss.Addin said...

kita makan sayur je laa :) vegeterian ! haha

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin kalau jenis tak makan sayur tu memang seksa la kan =)