Friday, May 6, 2011

KEISTIMEWAAN INSAN BERGELAR WANITA




Hari ni hari Jumaat.
elok sangatlah kalau dapat bagi entri
yang berkaitan dengan keagamaan sikit.
asyik dengan entri keduniaan,apa kata kita back to basic.

ok.tengok tajuk.
Islam itu adil dan Wanita adalah hebat dalam Islam
Wanita punya banyak keistimewaan,sama seperti lelaki.
tidak seperti ada ajaran lain yang menindas wanita
Mahu tahu keistimewaan seorang wanita?
jom kita selongkar.


1)Doa seorang wanita adalah lebih makbul dari doa seorang lelaki.
Doa seorang ibu adalah sangat mustajab

2)Wanita yang solehah itu adalah lebih baik daripada 1ooo lelaki soleh

3)Barangsiapa yang sentiasa menggembirakan anak perempuannya,
darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis teringat akan Allah SWT

4)syurga di bawah telapak kaki ibu

5)Apabila engkau memanggil ibu bapamu,panggillah ibumu dahulu.



6)wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan ditutup pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga.Masuklah mereka pintu mana yang dikehendaki tanpa dihisab

7)Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama,
 maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

8)Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, 
maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

9)Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, 
keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

10)Apabila semalaman (ibu) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, 
maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba 
dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T.

21 comments :

zacky ~786~ said...

sygngi lah ibu kita.. :)

awEEN said...

betul tu...wanita..lebih-lebih lagi seorang isteri dan ibu adalah sangat mulia tarafnya...wanita adalah golongan yang senang untuk mendapatkan pahala...juga dosa...

AdyBudika said...

perkongsian menarik...

apa pun thanks tau...
macam kenal..errrr

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~

ibu adalah insan terbaik =)

Rozuan Ismail said...

@awEEN

wanita adalah nikmat Allah untuk lelaki

Rozuan Ismail said...

@AdyBudika

kenal apa ady budika?

waN Mohd Salim said...

best .... uhuhuhuhu

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim

suka ye ps.huhu

hantu said...

alhamdulillah..untungnya insan bernama wanita =)

Rozuan Ismail said...

@hantu

untung wanita ni.lebih-lebih lagi dia seorang Islam

waN Mohd Salim said...

pompuan ni sombong sikit

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim

apa la ps ni.x gentle man langsung

Puteri Iqa Izyan said...

indahnya sorang wanita :))

apik pehe said...

wanita ni banyak keistimewaannyer sebenarnyer..ramai yg x tahu

Rozuan Ismail said...

@Puteri Iqa Izyan

memang indah

Rozuan Ismail said...

@apik pehe

bersyukurlah wanita ye

apik pehe said...

huhu..tau takper..ni tak,ader gak yg jeles nga laki..hehehehe

Rozuan Ismail said...

@apik pehe

jgn jeles2.x elok.tuhan marah

b a m b a m ' s said...

Ibu nak kena ingat.. ayah pon nak kena ingat.. kena ingat hari-hari..bukan ikot keraian jek.. :)

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' s

setuju ngan cb.jgn tggu hari ibu je

CIK CHIPSMORE said...

perempuan amat senang masuk syurga..mahal paling senang masok neraka..waaarrrkk..takot nyee