Friday, May 6, 2011

MALAM JUMAAT | SERONOK KE KAHWIN?


Apa yang korang bayang bila sebut malam jumaat.
untuk adik-adik yang suci murni,
otak masih putih
mereka kata ustaz suruh buat amal Ibadah banyak-banyak

untuk yang dah besar panjang
apatah lagi yang dah kahwin ni,
apa pulak korang fikir malam jumaat ye?
malam jumaat ni sunat untuk.....
haha..bukan 18 sx..

untuk aku pulak malam jumaat ni sama je macam malam-malam lain
x de beza pon
teruk kan.huhu.



tetibe rasa nak fikir sesuatu yang romantik je malam-malam jumat macam ni
best ke kahwin eyk?
apa korang rasa,kalau yang dah kahwin tuh,
share lah ye.
yang belum kahwin tuh,apa korang rasa.




bangun pukul 2-3 pagi,anak nangis
kena tukar pampers,buat susu,
pastuh,nak terlelap kejap,anak nangis lagi
kena gigit nyamuk,habis satu badan merah.
duk sibuk jaga anak,tak cukup tidur

pagi esok awal2 pagi,nak g kerja ni.
mata mengantuk,nak drive lagi pergi ofis.
bekerja kena rajin sebab dah ada tanggungjawab
nak bagi bini ngan anak makan
dah x boleh main-main.cuci mata sana sini.

balik ofis,penat-penat.tension.
anak pulak nangis.kena jaga anak.
bini dah penat jaga waktu siang.turn suami plak.
sambil layan anak,kena wat report.
ada presentation esok.
itulah hidup bila dah kahwin.

yang isteri pulak,dah la tak cukup tidur layan ragam anak.
kena bangun awal,bikin breakfast,gosok baju suami.
suami pergi kerja.kena jaga anak.
anak pulak aktif.
dia sibuk basuh baju.mop lantai
kemas rumah.cuci tingkap.sapu halaman.

sampai terlelap penat sangat.anak tak ngantuk lagi.
anak nangis nak susu.lalar.buat susu.
anak dah kenyang,anak tido,ibu kena dodoi.
sampailah sekali ngan ibu tertidur
sedar-sedar,suami dah nak balik.
dinner tak siap lagi.
anak pulak nangis.




try korang tengok,best ke kahwin?
banyak benda kena fikir.haish.

31 comments :

syanabel said...

mungkin sbb hati sudah sayang, benda susah pun jadi senang =)

new entri :
http://syafiqa-belle.blogspot.com/2011/05/haram-berkahwin-dengan-dot-dot-dot.html

miss.Addin said...

hehe :) lumrah la tu . tapi balik kerja dapat tengok anak, comfirm boleh hilang penat . insha Allah

belum rasa situasi tu memang nampak susah kan tapi sebenarnya takda la sgt.

Rozuan Ismail said...

@syanabel

setuju.kalau dah syg,yg susah jadi mudah

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin

anak plak comel2 je.mesti cute.huhu

Diya Edhayaa said...

kawen bukan semata-mata utk seronok.. tp lebih kpd tgjwb dan amanah.. =)

Rozuan Ismail said...

@Diya Edhayaa

setuju dgn awak diya,kahwin bukan main2.kahwin tu tanggungjawab

ainol akasyah said...

jgn lah kahwin kerana terpaksa kelak merana..

jgn lah kahwin kerana nafsu kelak tak bahagia perkahwinanmu

kahwinlah berlandaskan syariah islam..btw nice entry..membuatkan kite sbg remaja berfikir..

http://aaain90.blogspot.com/2011/04/dapat-kan-hadiah-mothers-day-percuma-di.html

Rozuan Ismail said...

@ainol akasyah

tq atas nasihat tu ainol

hakeem kira said...

tak sabar nak kawin haha

Halimatun Sa'adiah said...

2 namanya tanggongjwb...

apik pehe said...

hehehe...kawen?
da pasang niat lame dah..tapi xdop duit lagi nih wan

awEEN said...

adoiii..mmg susah kan nak kawen ni..memang saye tak bersedia langsung la..hehehehe...

Puteri Iqa Izyan said...

kawen tak semudah yang disangka =.=

Rozuan Ismail said...

@hakeem kira

ko memang hakim.gersang je.

Rozuan Ismail said...

@Halimatun Sa'adiah

tanggungjawab tu yg berat untuk dipikul

misz sheyla said...

tu seme tanggungjawab....tapi kan akak kite rileks je bgn pagi2 uruskan anak die... :)

Rozuan Ismail said...

@apik pehe

keje dulu k apik.dah cukup nanti,kahwin la ye

Rozuan Ismail said...

@awEEN

prepare dulu.jgn paksa kalau tak sedia lagi

Rozuan Ismail said...

@Puteri Iqa Izyan

sape kata kawen mudah.susah oo

Rozuan Ismail said...

@misz sheyla

akak awak tu dah terbiasa.orang tuacakap apa,alah bisa tegal biasa

Achahani said...

Wan,

kisah Wan ceritakan ni sebijik macam kisah akak lah!

Bkn sng nak kwin. Bkn sng dah kwin.

Mcm2 hal berlaku.

terutama golongan isteri bekerja mcm kami ni.

Lelaki,
are u listening???

Rozuan Ismail said...

@Achahani

sama lah kita akak.huhu

Sal Saari said...

semua tu adalah asam garam berumahtangga
kalau takut nak menghadapi semua itu, nanti bujang sampai ke tua lah..

Rozuan Ismail said...

@Sal Saari

betul tu sal.nak x nak kenalah terima tanggungjawab tuh

AdyBudika said...

muka familiar..eh add facebook leh beb??

Rozuan Ismail said...

@AdyBudika

boleh je ady.add lah

waN Mohd Salim said...

hahaha x best kahwin .. macam mane boleade kite .. huhuhu

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim

betul jugak ps ckp tuh

cik yaya said...

salam wan...

bet0l 2 wan,bila dh kahwin, tanggjwb makin besar makin berat..
tu ank baru s0rang, klau 2,3,...setengah d0zen??? memang si ibu ni tid0 smbil bdiri la jawabnya...
kalau ibu yg bekerja mcm mna ek?? lagi teruk k0t

Rozuan Ismail said...

@cik yaya

itulah pengorbanan seorang ibu

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Jom kahwin. :)