Sunday, May 15, 2011

MENDIDIK ANAK CARA ORANG JEPUN


Selamat petang.
entri ni sesuai untuk yang sudah ada anak.
bakal ada anak.atau yang belum berkahwin.

sebenarnya Islam sendiri ada cara untuk didik anak.
tapi apa salahnya kalau kita cuba cara orang lain.
tak salahkan.
hari ni wan nak cerita cara didik anak versi orang Jepun.
kita tahu orang Jepun hebat kan.
bagaimana mereka didik anak mereka waktu kecil?
jom kita terjah.


Rakyat Malaysia kini mula praktikkan
SHICIDA METHODS 
'mendidik anak-anak guna otak kanan
seperti yang diajar orang Jepun" 


1)waktu anak nak tidur,cakap kat dia yang kita sayang dia
  • cakap kat anak,dia pandai,dia soleh,dia hensem.semua yang baik cakap kat dia
  • kenapa?masa dia nak tidur,otak kiri tengah rest dan otak kanan bekerja.
  •  buat secara ikhlas hati dan bukan dalam keadaan marah
  • kalau anak dah tidur,ramas tangan @ picit badan dia bagi dia dalam separa tidur
  • InsyaAllah menjadi untuk anat yang liat bangun pagi.


2)Guna kad untuk ajar anak anda
  • ada guna kad ABC-Z,dalam masa seminggu dah boleh hafal semua huruf daneja perkataan yang pendek.
  • buat atau beli kad dan tunjuk pada mereka cepat-cepat.InsyaAllah,mereka cepat tangkap.
  • Kenapa?bila kita tunjuk cepat-cepat,otak kanan akan kerja keras untuk cepat tangkap


3)Gerak kerja tangan hasil otak kanan
  • ajar anak main tanah liat,main cat air,origami,melukis dan gunting kertas
  • memang agak leceh tapi berkorbanlah untuk kebaikan anak.
  • satu contoh: anda lukis sebelah rama-rama,minta anak anda lukis dengan bentuk sama lagi sebelah.Ini akan aktifkan otak kanan anak anda.
  • Nak tahu kenapa orang Jepun dan korea pandai? chopstick yang mereka guna untuk makan aktifkan kerja tangan dan otak kanan mereka.

4)Jangan marah dan tengking anak
  • apabila anda marah anak,semuanya akan disimpan di otak kiri.
  • kalau tak sengaja marah,guna cara pertama yang di atas dengan ikhlas

5)bina daya imaginasi anak-anak melalui cerita
  • kita bercerita kepada mereka dan minta mereka sambungkan cerita itu.
  • its ok jika cerita itu merapu,at least mereka punya imaginasi yang tinggi

6)Berteka teki dengan mereka
  •  letak satu barang dalam kotak dan minta mereka teka apa dalamnya
  • berikan gambaran seperti bentuk benda tersebut,warna dan sebagainya
  • akan timbul deria keenam (sixth sense) daripada anak dan otak kanan mereka aktif
  • namun begitu,lakukannya setengah jam sehari sahaja untuk elakkan kebosanan.

kesimpulannya,ibu bapa bercakaplah dengan anak-anak
waktu mereka tidur
kerana dalam Islam pon ada nyatakan,antara waktu doa dimakbulkan.

p/s semoga entri ini dapat dimanfaatkan untuk semua.

31 comments :

Izyan Masri said...

BAGUS INFO NI.DAH ADA ANAK NNTI BOLEH PRAKTIKKAN.ECEYHH.HAHA :D

l a l a , S h a h e i l a said...

hehe..men teka teki lah.. ^^

cucu umie said...

memang betol pon apa yang kamu katkan..orng jepun memang sentiase mengutamakan anak-anak mereka..lect pon pernah cerita mase diorng bljo dekat sne.. mase cuty pon aktivit anak2 akan direcordkan untuk mengetahui tahap pencapaian pelajar

cikbintang said...

cikbintang sokong!!!!mse brlaku mcm2 eksiden kt jepun...tgk cara dorg...amek mknn xbrebut..bratur..haish mcm2 agy r yg wt cikbintyang rasa..wahh bgsnye....

miss.Addin said...

haha good info ! :) kena bookmark pagi ni :p

Rozuan Ismail said...

@Izyan Masri
wah!bagus!

Rozuan Ismail said...

@cucu umie
mereka memang pentingkan pencapaian anak mereka.

Rozuan Ismail said...

@cikbintang
mereka sangat jaga tatasusila walau dalam bencana

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin
bookmark je.huhu.

azlanmatt said...

wow..bagus lerr information nih.. SSD suka cara jepun berfikir.. thanks.

NURUL NADIAH MAMAT said...

nice info.. :)

KiD said...

bro!!! thanks a lot. ada benda2 yang bagus untuk aku amalkan kat anakku.. :)

Faez Rusni said...

good la entry nie..mak bapak luar sna kena take note k...

Rozuan Ismail said...

@azlanmatt
tq atas sokongan abg lan =)

Rozuan Ismail said...

@NURUL NADIAH MAMAT
tq nadiah =)

Rozuan Ismail said...

@KiD
semoga entri ni dapat beri manfaat ye =)

Rozuan Ismail said...

@Faez Rusni
tq faez =)

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

bagus nya info ni..nk kne BUAT anak laa cepat2...

Rozuan Ismail said...

@Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)
haha.yg tu kena kahwin la

@taufiqhelios said...

nak anak satu!! hhaa..order anak sbb tgk enrty ni..mcm best je ada anak

Sunah Mohammad said...

alhamdulillah..perkongsian yang bermanfaat ni..nanti da ade anak boleh apply~ ^_^

Rozuan Ismail said...

@@taufiqhelios
amboi.tak sabar nak ada ye.relax.huhu.

Rozuan Ismail said...

@Sunah Mohammad
sekarang pon boleh.ada anak sedara x?huhu.

nelly said...

good ..ni boleh cuba lepas ada anak .
=p

eyjalukman said...

bagus nihh .
bole digunakan . hehe

Rozuan Ismail said...

@nelly
haha.x sabar ye nelly.huhu

Rozuan Ismail said...

@eyjalukman
try la nanti k.huhu.

zacky ~786~ said...

nak try laa.. eh .. lom ada anak lg laa.. anak tekak ada la. :P

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~ haha.anak tekak pon boleh.huhu

abu muaz said...

t.kasih berkongsi info ni

Rozuan Ismail said...

@abu muaz sama2