Tuesday, May 10, 2011

PENGEMIS | KENAPA SUKA MEMINTA? TAPI TAK SUKA BERUSAHA.


Korang-korang.
kalau korang jalan-jalan.
lepas tuh korang jumpa pengemis.
apa korang buat?

simpati dan terus bagi duit.
atau korang buat bodoh.

ok.ini cerita benar tadi.
ada seorang mak cik cina,rasanya.
sebab bunyi bahasa Melayu macam pelat sikit.
mintak duit dekat aku dengan kawan aku.
aku cakaplah,kami pon tak de duit.
sebab kami pon student.
dia siap cakap,awak bg sikit,kawan awak bagi sikit.
banyak cantik.baik blah sebelum aku mengamuk.

aku sebenarnya bukanlah kedekut nak bagi.
masalahnya,aku tengok mak cik tu sihat.
x de masalah fizikal.
boleh bergerak ke sana ke mari.

Kenapa perlu meminta?
kenapa tidak mencari kerja?
suka sangat ke minta bantuan orang.
aku mahu je bagi duit kat dia.
tapi,nanti dia akan mintak lagi dekat orang lain.
sampai bila hidup dia nak habis dengan kasihan orang je.

kalau betul dia cacat anggota,
x boleh berjalan,x boleh kerja.
aku bantu.
aku bukan tak bagi sebab dia cina
aku bukan racist.
tapi masalahnya,aku lihat dia punya upaya dan kudrat untuk kerja.

terus terang aku cakap.
aku sebenarnya buat bodoh je dengan pengemis ni.
sebab banyak kali aku kena tipu.
depan kita mintak simpati,belakang kita sihat je.
geram tol la.

 kalau macam ni,nak jugak aku tolong.
p/s jangan terlampau percayakan mereka.
selidik dahulu baru bagi duit.
sekali kita bagi,mereka akan minta lagi

32 comments :

Nour Akmal said...

kdg2 cian juga..tapi...emmm..susah nak komen..

Aimifiqa said...

serius. sekarang belambak. kadang2 tu kesian tgk budak yg minta sedekah, derma, tapi sentiasa beringat kdg2 depa ni under sindiket2. susah nak caya orang ni. byk penipuan. tmbh2 letak baby kat tepi, bukan anak dia pun.

yaya said...

yeye yaya p0m setuju juga..
yaya bukan nk burukkn dy0rang, tp yaya pernah nmpak se0rang pengemis ni bawa anak dy..
ank dia siap pakai pampers lagi..
hrga bnda 2 dh berapa dh

AZRUL AZMI said...

setuju... nnti nak buat jugak la post macam ni... pasal pengemis...

Abang Zam said...

ade yg sindiket..buat job under NGO
nak buat macam mana

kadang2 aku bagi je singgit
sedekah tu bawak ke mati..aku pikir macam tu lah

Puteri Iqa Izyan said...

pengemis ni kebanyakan sindiket.
ade yg sehat tp mls kerja. suka harapkan bantuan org lain.

Izamir Ridzwan said...

kalau nampak daif sgt, apa salahnya kita bntu kan

NURUL NADIAH MAMAT said...

banyak kali jugak bg duit kat dorg...hati cepat simpati....huhu....

p/s : plg xsuka bdk2 yang jual ayat Quran...paksa2 beli...menyampah pon ade...

Rozuan Ismail said...

@Nour Akmal

kita kesian mereka tapi dalam masa sama kita berwaspada.

Rozuan Ismail said...

@Aimifiqa

memang setuju.ada baby tu diletakkan sebagai umpan sahaja.nak tarik simpati orang.

Rozuan Ismail said...

@yaya

dah mampu kot beli pampers hasdil mintak simpati.hehe

Rozuan Ismail said...

@AZRUL AZMI

silakan.bagi kesedaran dekat orang ramai supaya lebih berhati-hati

Rozuan Ismail said...

@Abang Zam

betul tu abg zam.kita bagi duit niat sedekah.kalau diorang nak tipu,itu hal diorang lah.

Rozuan Ismail said...

@Puteri Iqa Izyan

setuju.ada yang fizikal cukup tapi malas.kenapalah ye?

Rozuan Ismail said...

@Izamir Ridzwan

setuju dengan IR.tak semua pengemis tu cari kesempatan.ada yang betul-betul daif,bantulah setakat yang mampu.

Rozuan Ismail said...

@NURUL NADIAH MAMAT

ada lagi.yang budak jual kalendar tu pon sama.paksa suruh beli.

pena rozie said...

Benci betul dengan die org yg suka menipu. Ingat blh idup dengan ati yg tenang ke....

..gugu.. said...

betol2~ kt jb byk gak cm tuh.

tp sometimes xleh bg gak coz kte pon xde duit. student lg.

edda said...

kesian jugak, tapi kena kesian bertempat. ada setengah macam berlakon jer depan kita. tengok keadaan macamana sebelum nak bersedekah.

zacky ~786~ said...

emm kesian jugak aku tgk depa ni... lg2 yg menggunakan anak sbg tarikan kpd org utk memberi derma.. tak sampai hati weyh.. tp tu laa.. tak tahu laa..

pernah sekali derma kt org cina.. xde cacat cela..pn ... derma kt die sambil ckp.. " lepas nii cari kje eh pakcik" .. huhuu ..

alaa kje mcm2 adaa.. klw org indon sggup dtg malaysia utk cari rezeki.. ape tak lg org yg duk malaysia nie kn... tak gitu.. haisshhh

Rozuan Ismail said...

@pena rozie

sabar je la akak ye,hati org kita tak tahu

Rozuan Ismail said...

@..gugu..

wan pon tadi fikir wan pon ngah sengkek.tu yg x bg,kalau ada duit lebih,bg je tadi

Rozuan Ismail said...

@edda

setuju dengan edda.selidik dulu org tuh,baru nk bg ke x

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~

Malaysia ni punyalah byk keje,smpai org indon bertimbun dtg,kita plak yg duk mintak simpati.

nohoho =) said...

pada saya kalau dah bagi tu baik diam-diam je...nanti tak dapat pahala pulak...apa salah nya derma kalau orang tu betul-betul nampak susah...

apik pehe said...

itu la wan...kena tgk dulu dia betol2 sihat ker tak..

whitecappuccino said...

kesian jugak tp ada masa geram jugak kalau yg kita rasa mereka masih boleh berusaha.

Rozuan Ismail said...

@nohoho =)

setuju.tapi kena seldik dulu,jgn biar kita tertipu.

Rozuan Ismail said...

@apik pehe

setuju.waspada selalu

Rozuan Ismail said...

@whitecappuccino

itulah wc.kalau boleh berusaha,baik berusaha.

miss frog said...

kadang takut gak kalau terjumpa golongan ni..sbb ada yg memaksa nak mintak duit...hmm

Rozuan Ismail said...

@miss frog

wat bodoh je kalau diorang paksa