Friday, June 17, 2011

BUDAK SEKOLAH GEMUK KERANA NASI LEMAK KANTIN SEKOLAH?




Selamat petang.




mungkin isu ini sudah lapuk.
tapi sekadar mahu berkongsi idea.
mungkin ramai yang menentang pasal pengharaman jualan nasi lemak
di kantin dan kafeteria sekolah kan?




 punyalah sedap nasi lemak,tapi haram kat sekolah =(




kadang-kadang aku tergelak dari jauh bila tengok
individu tertentu bergaduh tentang isu ini.
macamlah tak de isu lain yang lebih penting nak dibangkitkan.




bagi wan kan,masalah gemuk tak de kaitan pon dengan nasi lemak kat sekolah
kalau lah kat sekolah kita haramkan nasi lemak,
macamlah budak tu tak makan nasi lemak kat luar sekolah.
setakat,haramkan nasi lemak kat sekolah,
tak de effect apa-apa pon sebenarnya.



burger-contoh makanan segera(punca utama kegemukan)



bagi wan kan.the main reason budak sekarang gemuk 
adalah makanan segera
tak kiralah McD,KFC atau anak beranak dia
dan jugak jajan dan sebagainya =)
kalau wan keluar beli barang dekat Kajang,
McD tu penuh dengan budak sekolah je.
tiap-tiap kali pergi sana,mesti banyak budak sekolah.




kalau nak bandingkan nasi lemak dengan makanan segera,
makanann segera terlebih banyak kalori.
Kerajaan patutnya kawal pemakanan remaja makan makanan segera
bukannya terus haramkan penjualan nasi lemak kat sekolah.




mak bapak juga perlu mainkan peranan penting
ini tak,mak bapak sekarang macam tak kisah anak dia makan apa
bagi RM10 sehari,lantak kaulah nak makan apa
itu style mak bapak sekarang.
patutnya mak bapak jaga pemakanan anak-anak.
bagi makan makanan yang berkhasiat,
bukan makanan yang boleh bagi penyakit




wan rasa subjek PJK kat sekolah kena strukturkan balik.
sebab wan tanya senua pembaca,
waktu PJK cikgu suruh wat pe?
semua pergi padang dan main apa yang kamu suka 
tiada pon belajar tentang makanan seimbang,penyakit dan sebagainya




cikgu bio wan pernah cakap
orang yang gemar makan makanan segera ni,
mereka mempercepatkan kadar kematian mereka.
erk.tak takut ke?
wan rasa memang tak wajar sebenarnya untuk haramkan nasi lemak
sebab nasi lemak bukan punca sebenar kepada masalah kegemukan =)

26 comments :

..cik gugu.. said...

errr megi mcm mana wan?????

JIJI YU said...

probs nye cikgu Pj pon boroi je jugak..

Norhafiza said...

kakNo sokong2 sangat2 tu wan..setuju sangat2..sian kat nasi lemak..tak pasal2 dia kena..

syarifahsidrus said...

nasi lemak kat sekolah pun guna nasi biasa je..hehe

waN Mohd Salim said...

orang zaman kang ni .. sikit2 nk bagi label haram .. nnti aku cepuk bru tahu kan kan .. hahaha

Fadzmie Mohamad said...

Ntah diorang ni. Suka sangat buat rules yang tak relevan langsung. Macam la budak-budak tu 24/7 duduk dalam sekolah tu. Ceit.

b a m b a m ' s said...

cesss..den gomok pon..xdo makan nasi lomak sgt derrr.. hahahah

Syuxer said...

nasi lemak best..aku makan banyak2 nasi lemak time dulu xde gemuk pun..coz apa?petang2 dok main berambat dngan budak2 kampung..:)

Nour Akmal said...

tak semestinya pun..
ari minggu ade je mak ayah ajak g mkn fast food..
tipa2 mggu plk tu..
haaa..yg tu spe plk yg nk jwb..=p

safwanmahzin said...

nasik lemak sedap kot...tapi sebab nasik lemak je ke??sebab len sama kot..=)

Umedia Network said...

huhu. like this one. nice info. :D

Rozuan Ismail said...

@..cik gugu..wan pon suka makan maggi.huhu

Rozuan Ismail said...

@JIJI YU sensitip yg tuh tu

Rozuan Ismail said...

@Norhafiza itulah,x de kaitan pon ngan nasi lemak

Rozuan Ismail said...

@syarifahsidrus kan.manaa ada nasi tu blemak.mesti harga mahal kalau pakai nasi lemak betol.

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim sepuk je ps

Rozuan Ismail said...

@Fadzmie Mohamad serius x relevan kan.

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' s hoho.makan pizza byk ni.huhu

Rozuan Ismail said...

@Syuxer aktif ptg2 x pe lah makan byk pon.huhu

Rozuan Ismail said...

@safwanmahzin fast food lor punca utama

Rozuan Ismail said...

@Umedia Network TQ

♥ norlida ramli ♥ said...

sedapnya nasik lemak..sedapnya bege..sedapnya..sedapnya..:D

Rozuan Ismail said...

@Nour Akmal memang fast food antara punca obesiti wan rasa

Rozuan Ismail said...

@♥ norlida ramli ♥ erk.ini macam spesies mkn byk je ni.hoho

cucu umie said...

wan serius memang mcm gitu..senarnya bkn nasi lemak sebb salah mak bpak juga yg tidak memantau pasal pemakanan anak2 mereka.. senang shje nak slhkan makcik kantin tpy mereka juga yg salah.. ayie tertnye juga, kalo cuty grenty diorng bg makan nasi lemak jugakan kt rumah..hahah

Rozuan Ismail said...

@cucu umie pendidikan tu bermula dari rumah.ibu bapa yang corakkan anak2