Thursday, June 23, 2011

GEMAR MAKAN, TAPI TAK TAHU NAMA.





Selamat pagi.




korang sudah sarapan ke?kalau belum,pergilah sarapan.sebab sarapan tu penting sangat. ok,kat Malaysia ni kalau nak sarapan kan,bukan ke main banyaknya pilihan,nak nasi lemak ada,roti canai ada,dan bagi yang tak nak makan berat,kuih tradisional pon ada.




wan ada tengok satu rancangan dekat TV tentang masyarakat muda sekarang ni tidak kenal nama kuih tradisional,sekadar tahu makan sahaja.Itu baru tak kenal,kalau suruh buat kuih tu,memang fail la kan. kalau benda ni berterusan,nanti budaya melayu dari segi makanan makin pupus.




jom kita belajar beberapa kuih tradisional ok.




 kuih bingka =)


 kalau macam kat atas ni,nama dia kuih bingka kemboja. tapi dia ada jugak kuih bingka pandan,kuih bingka tepung dan kuih bingka pandan.




 kuih keria =)


kuih ala-ala donut tapi dia punya gula tu dah melekit dan keras pada doh.




 kuih tepung pelita =)


lapisan atas warna putih daripada santan,lapisan bawah warna hijau dan manis daripada tepung beras dan air gula. dibungkus dalam daun pisang.




 kuih bunga tanjung


popular di negeri Kelantan. hanya menggunakan kuning telur sahaja.
kuning telur dicampur dengan tepung dan disira dalam air gula.





 kuih cara =)


macam kat atas ni adalah kuih cara manis dan ada juga kuih cara berlauk.
tepung gandum digaul dengan tepung dan air daun pandan dan dicampur dengan santan




p/s setakat itu saje.selamat menjamu selera =)



36 comments :

qasehraihan said...

akak suka kuih cara..hehe

Mialia said...

yg bingka 2 sya pnggil kuih bakar, hehe

Miscellaneous Smiles said...

kueh bng tnjung tk prnk mnpk punn

sarah-najwan said...

pagi ni akak sarapan nasi lemak ngan kuih cara manis..ehhee

Aman Ibrahim said...

Aman nak try kuih bunga tanjung~ x pernah tengok seumur hidup~ uwuwuwu..

Achahani said...

Kuih bingka ni my feveret. Hihihi..

::blog anak jawer:: said...

kuih cara la thebest..baru lepas mkn smlm...he3

-Yok mampir diluk = maya dan realiti tak kan pernah sama...

IMANSHAH said...

kat peghak ni idok le teman jumpa kuih2 ghope itu

Rozuan Ismail said...

@Mialia mungkin tempat lain-lain,nama dia beza kot.

Rozuan Ismail said...

@Miscellaneous Smiles kuih bunga tanjung ni biasa ada kat kelantan je

Rozuan Ismail said...

@sarah-najwan pergh.mesti sedap nih.

Rozuan Ismail said...

@Aman Ibrahim wan pernah la makan bape kali. bapak sedara belikan.

Rozuan Ismail said...

@::blog anak jawer:: tetiba plak mengidam.hehe

Rozuan Ismail said...

@IMANSHAH kat peghok ade kuih ape yoep

eddy syrol said...

wahhh..semua makanan sedap2 belaka..ni aku geram ni.. (~_~)

jom terjah ..MAKANAN SIMPLE MAKANAN BERKHASIAT



WORDLESS THURSDAY

HASNORWANI ... said...

kuih bingka tu , mak panggil kuih tapak gajah..sebab besar mcm tapak gajah..masa bertunang aritu hidang kuih tu, punya la suka belah lelaki

b a m b a m ' s said...

kek n9 kuih bingka tuh kuih bakar.. ehhehehe.. feberet tuhhh!!!! dah lama x mkn kuih cara berlauk lar.. huhuhuhu

Roti Telur said...

saya suka makan kuih keria..huhu..sedap..

..cik gugu.. said...

sume peberet gugu~

Muhamad Dinie said...

waa..boleh bukak katalog mkanan ni..hehe

IQBAL ZARIN said...

nak pergi kelantan. nak rasa kuih bunga tanjung... huhu

Rozuan Ismail said...

@eddy syrol haha.apa lagi,sapu habislah.

Rozuan Ismail said...

@HASNORWANI ... memang patut panggil kuih tapak gajah sebab memang besar.

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' s oo.kt kelantan,lupe plak org pggil apa.wan kurg suka kuih cara berlauk.

Rozuan Ismail said...

@Roti Telur wan pon sama =)

Rozuan Ismail said...

@..cik gugu.. wah,peminat kuih le ni.

Rozuan Ismail said...

@IQBAL ZARIN datanglah,welcome to kelantan.

Rozuan Ismail said...

@Muhamad Dinie kan,kena fikir jugak cadangan dinie tuh.

ice cream said...

cik icecream suka kuih pelita..klu kat sarawak kat bawah die ade jagung..sedappp wooo...huhuuhu

cucu umie said...

nasib baik ayie masih thu lg name2 kuih tu..walopon kbnykn yer dh xthu..haha ayie suka kuih pelita lol..aishhhh mengidam plak nie

Rozuan Ismail said...

@ice cream wa,ada jagung tuh.sedapnya.

Rozuan Ismail said...

@cucu umie huhu.mengidam ke?haha.dah macam orang menandung plak ye.

Diya Edhayaa said...

sdapnye kuih bakar tuh... eyyy!! smue fevret... kcuali bunga tnjung je x pnah mkn..

♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ said...

sedapnya la..nk balik kelantan skang jugak!

Rozuan Ismail said...

@Diya Edhayaa kalau nak makan bunga tanjung,kenalah dtg kelantan

Rozuan Ismail said...

@♥ ♥ ♥ ctiey ♥ ♥ ♥ jom balik sekali.hik hik.