Thursday, June 2, 2011

JEPUN | NEGARA MATAHARI TERBIT








siapa tak kenal dengan bendera Negara Jepun ni.sangat simple.merah dan putih .. dan popular dengan gelaran Negara matahari terbit.


Apa yang tergambar pada fikiran anda bila sebut pasal Jepun? mesti anda terbayang sesuatu kan.Ini adalah antara apa yang wan fikir bila teringat pasal Jepun





1)Bunga Sakura




merupakan bunga yang sinonim dengan masyarakat Jepun.mempunyai lima kelopak dan berwarna merah muda dan kelihatan putih bila dilihat dari jauh.sangat cantik bila berada dalam kelompok bunga yang banyak. =)


2)Kimono

pakaian tradisional masyarakat jepun. sebenarnya kimono ni dipakai pada hari perayaan dan hari-hari biasa. Kimono ini agak panas kerana dipakai beberapa lapis.

untuk cerita lanjut tentang kimono,boleh baca di sini 
http://www.japan-zone.com/culture/kimono.shtml



3) Sushi

 
sushi merupakan makanan yang sinonim dengan masyarakat jepun. dibuat dari pulut khas yang ada dekat jepun.wan pernah buat sushi sendiri dan pakai beras kita je.cuma tak asli la kan =) wan suka makan dengan wasabi dan juga yang ada salmon =). kat Malaysia pon dah banyak restoran yang sediakan makanan Jepun seperti sushi,teppanyaki,sashimi dan lain-lain.




4)Gunung Fuji


gunung berapi aktif yang paling tinggi di Jepun.cantik kan.kat atas tu bersalji.memang cantik.teringin nak ambil gambar dengan gunung fuji =)


5)Doraemon


semua orang kenal kartun Doraemon.popular dengan poket dia yang pelbagai barang ada. ada kawan baik nama Nobita.memang best bila zaman kecik-kecik ada Doraemon translate dalam Bahasa Melayu =)..



sebenarnya banyak lagi yang wan terfikir bila sebut pasal Jepun ,antara yang lain ialah :

  • Tsunami
  •  Sikap masyarakat Jepun yang tepati masa

  • Masyarakat Jepun yang gemar membaca =)
  • teknologi dia yang sangat canggih =)  

Ada sesiapa pernah pergi Jepun tak?teringin nak pergi sana!
 

30 comments :

..gugu.. said...

nak tambah lg!!!

ultraman,pokemon,sin chan,bleach,naruto and lastly......

miyabi.. hahahahaha!

Rozuan Ismail said...

@..gugu.. habis semua nama kartun dia letak =)

Afsar said...

aku terpikirkan anime, manga..hahaha

J.Syazwana said...

bila lah nak dapat jejak kan kaki dekat jepun ni. hehe. tapi saya tak suka makan sushi. hehe

waN Mohd Salim said...

ade kurang NARUTO hahaha

Rozuan Ismail said...

@Afsar anime n manga Jepun memang terbaik

Rozuan Ismail said...

@J.SyazwanaInsyaAllah kalau ada rezeki dpt g sana =)

Rozuan Ismail said...

@waN Mohd Salim huhu.betul2..

zacky ~786~ said...

baju tu kimono rupa nyer.. baru den tau.. gunung fuji cool..

kiwi said...

wan tertinggal tsunami dan gempa bumi :P

Rozuan Ismail said...

@zacky ~786~ haah,nama dia kimono

Rozuan Ismail said...

@kiwi ada lah wan ckp pasal tsunami

cucu umie said...

antara yang bnyak2 itu ayie suka doremon jer..haha tpy sushi sedap juga loh lg2 dgn ikan saloman..perghh mantap

Rozuan Ismail said...

@cucu umie doraemon best lor =0

b a m b a m ' s said...

ingt jepun ingat bunga sakura..betol2..heheheh..

then ingat takuya kimura..hehehe

Rahmad said...

nk tmbah lagi sikit..
selipar jepun..

hakeem kira said...

gua terbayang Maria Ozawa . lucah tak ? haha

ROROI said...

Actually Jepun xda bunga kebangsaan...Aritu sy tgk kat discovery channel.

darkbatman said...

hahaa.. btol sume 2.. sakura flower.. doraemon n kimono n also sushi.. bende ikon jepun..

Rozuan Ismail said...

@b a m b a m ' serk takuya kimura tu sape?

Rozuan Ismail said...

@Rahmad haha.selipar feveret sejak kecik =)

Rozuan Ismail said...

@hakeem kira otak lu memang sentiasa blue =)

Rozuan Ismail said...

@ROROI tq for this info.saya tak tahu tapi saya akan edit entri ni tentang sakura =)

Rozuan Ismail said...

@darkbatman setuju =).dah sinonim dengan masyarakat jepun

sarah-najwan said...

ada byk lagi patut tahu ttg negara jepun..contoh:
rakyatnya yg sgt2 disiplin pasal sampah..negara sgt bersih...kesedaran sivik tinggi..

best negara jepun..kat skol akak ade subjek jepun..hehehe..moshi moshi..

Rozuan Ismail said...

@sarah-najwan wan belaajr bahasa jepun masa sek men dulu =)

miss.Addin said...

hee .

teringin nak gi JEPUN !

tengok sakura syiok ohh :)

Muhamad Dinie said...

jepun sangat maju lah..jauh ketinggalan m`sia kite ni..sdey..T_T

Rozuan Ismail said...

@miss.Addin wan pon sama teringin nak g sana =)

Rozuan Ismail said...

@Muhamad Dinie Malaysia juga mampu maju.nothing is impossible