Sunday, June 19, 2011

JUS OREN | PENUH KHASIAT







Assalamualaikum,selamat malam.




sape suka jus oren? sila angkap laptop anda sekarang dan campak ke dinding! haha.gurau je =). kalau wan diberi pilihan untuk pilih air yang wan suka, seratusempatpulohdua kali wan vote air oren.




korang mesti tahu kan air oren ni penuh khasiat.kalau nak tahu,badan kita perlukan 30-100 mg vitamin C setiap hari. sebiji buah oren ada 70 mg vitamin C.sudah mencukupi kan hanya dengan sebiji oren untuk dapatkan vitamin C.



Tapi,kalau korang jenis yang malas nak nak makan oren yang segar,boleh minum jus oren dalam 225ml .sama je kandungan vitamin C dengan oren segar.










jom kita terjah apa kebaikan jus oren =)

1)sumber vitamin C

2)tingkatkan immune badan (daya tahan)

3)halang penyakit influenza

4)mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan kanser

5)mencegah kenaikan LDL(lemak jahat) -punca utama sakit jantung.

6)sesuai untuk yang ingin kurangkan berat badan =)

7)memperlambatkan proses pengosongan perut.

8)meningkatkan kadar folat (menurunkan kadar homosystein yang jadi racun kepada pembuluh darah)

9)pembentukan kolagen dalam badan

10) mencantikkan kulit dan awet muda.




banyakkan kebaikan jus oren.jadi tak rugi kalau anda menjadikan jus oren dalam diet anda.selamat mencuba!!


p/s Jangan ambil secara berlebihan.sekadar keperluan badan.


24 comments :

cucu umie said...

yes.. i like hus oren tpi ayie jrng juga minun sebb biase minum jus carrot shje..hehe

Bro ahmad said...

suka jus epal,,jarang minum jus orange

el-janna said...

kalau minum terus lawas ^

waeda alias said...

gud info. tp mmg xminat sgt air oren ;)

JIJI YU said...

ahaha..aku minum je ape pon..tapi yg paling bes soya

kiwi said...

sedapnya.. kenapa tak boleh ambik banyak?

apik pehe said...

oren tu vitamin tinggi woo

KiD said...

tetiba rasa dahaga... hehhehee
Aku Kena Serang 6 Anonymous!!

Rozuan Ismail said...

@cucu umie jus carrot pon sodap

Rozuan Ismail said...

@Bro ahmad wan pulak kurang jus epal.huhu

Rozuan Ismail said...

@el-janna haha.tak delah sembelit nanti.

Rozuan Ismail said...

@waeda alias owh.its ok.

Rozuan Ismail said...

@JIJI YU ko memang.segala jenis air ko sumbat.

Rozuan Ismail said...

@kiwi sebab kita perlukan kuantiti vitamin yang sikit je dalam badan

Rozuan Ismail said...

@apik pehe setuju ngan apik

Rozuan Ismail said...

@KiD jom belanja minum

safwanmahzin said...

ermmmmmmmm..ok sedap emmang sedappppp....tapi 2la...air kosong lagi sedapp...=P

qasehraihan said...

wan..akak suka tropika twister..hehe

Rozuan Ismail said...

@safwanmahzin haha.air kosong ada rasa ke?

Rozuan Ismail said...

@qasehraihan tropicana twister la akak

Isteri Encek Bard said...

wah suker.. banyak khasiatnyer....

Rozuan Ismail said...

@Isteri Encek Bard jom diet minum jus oren

Nazirah Muhamed said...

Salam nak tnya akak ni x sdp pert celaru je.berak cirit air .ok ke lau minum jus oren untk legakn buang2 bektiria jht tu.

Nazirah Muhamed said...

Untk percernaan usus ok ke oren lau ada skit pert n cirik2 untk buang sisa toksik jahat minum jus ore jd ke .