Friday, June 10, 2011

WHAT YOU GIVE, YOU GET BACK.




Selamat petang




pernah tak korang dengar cikgu korang cakap.
jadilah insan yang baik pada orang tua.
kelak anakmu jadi insan yang baik pada dirimu.




 what you give,you get back.




WHAT YOU GIVE,YOU GET BACK.
kalaulah anak korang derhaka dekat korang,
korang jangan salahkan mereka 100%
try korang ingat kembali zaman korang jadi anak
kepada mak bapak korang dulu,
mungkin korang pon derhaka kepada ibu bapa korang.




anak ikut apa yang ayah buat. =)




samalah seperti pepatah melayu berkata,
BAPA BOREK ANAK RINTIK
mungkin ada orang kata,pepatah ini tak sesuai
sebab ada je bapak jahat,anak baik
ada je bapak baik,anak jahat.
tapi,perangai anak sebenarnya dibentuk oleh mak bapak sejak kecik
yang berubah tu disebabkan banyak faktor
termasuk faktor persekitaran.




cikgu aku selalu pesan dekat aku.
buatlah baik dan jangan buat jahat
sebab anak kita nanti akan lakukan kepada kita
sama seperti apa yang kita buat pada orang lain.




contohnya,
kalau kita tengok kes anak hisap dadah.
sampai sanggup pukul mak ayah nak duit.
try mak ayah tu fikir balik masa diorang zaman remaja
mungkin mak ayah tak hisap dadah,tapi mak ayah ada buat kesilapan lain
yang sampai juga tahap nak pukul mak ayah diorang.




tapi,aku tahu,tak semua kes seperti ini.
tapi ada juga banyak yang berlaku sebab ini
jadi,jagalah perangai kita waktu muda ni
bimbang bila punya anak nanti,anak warisi perangai kita.




semoga kita semua ambil iktibar =)


 

34 comments :

i'm ezza haniza said...

huhh...tazkirah ari jumaat..

jum layan tazkirah saya pulak..

http://takkeciksgtpown.blogspot.com/2011/06/geli-geli-je-aku-baca.html

Amirah Adnan said...

its karma kan

azrijohan said...

like

Mohd Hazwan Hashim said...

betul-betul..perkongsian yang bagus :)

Rozuan Ismail said...

@i'm ezza haniza erk.tazkirah ke.saje je kot

Rozuan Ismail said...

@Amirah Adnanmaybe,it's karma.

Rozuan Ismail said...

@azrijohan TQ azri

Rozuan Ismail said...

@Mohd Hazwan Hashim TQ sebab baca.

ken said...

ini panggil karma kan? :)

JIJI YU said...

bapak kencing berdiri anak kencing atas bapak

Rozuan Ismail said...

@ken erk.apa maksud karma ye?

Rozuan Ismail said...

@JIJI YU haha.sangat hiperbola ye

nurul_atiqah said...

menyedarkan diri pada hari ini, esok dan selamanya. cewah. nice entry PCB. :)

Puteri Iqa Izyan said...

what you give you get back =)

sbb tu aku slow2 berubah supaya ank2 aku akn dtg perangai baik2. hehe

anamizu said...

betoi3!
salunye cmtu la..
mmg akan dpt balik apa yg kita buat..

Nour Akmal said...

ini lah lumrah dunia..
apa2 pun jaga lah tingkah laku kita..
hidup ni umpama roda..sekejap kita kat atas..x mustahil 1 hr nnt kita akan berada di bwh..

mmg btl pn..
what u give u ge back..

アヌム ちゃん said...

tula org ckp kne melentur buluh biar dari rebungnya..huhu

sukasuki said...

betol. layani la ibu bapa kita dengan sebaik nya.

mUm_tAz said...

hrp ank aku nnti ikut jdi baik mcm aku.. hehehe

akuorgkmpng said...

layan la ibubapa kita dgn sebaik baiknya..

safwanmahzin said...

ok fine....aku dah paham......hehe....bab2 ngate ke ape ni??mmng la bnda yng xbaik 2 akan tkna balik kat hidung sdrik kalau dah sampai anaiya org...

http://thelazyism.blogspot.com/2011/06/akan-datang.html

singgah la

Rozuan Ismail said...

@nurul_atiqah Tq atiqah

Rozuan Ismail said...

@anamizu betul ckp anamizu tu

Rozuan Ismail said...

@Puteri Iqa Izyan haha.mahu anak baik ye

Rozuan Ismail said...

@Nour Akmal buat baik,dibalas baik

Rozuan Ismail said...

@アヌム ちゃん kalau dah tua,susah nak ajar,degil =)

Rozuan Ismail said...

@sukasuki setuju.InsyaAllah anak kita juga akan layan kita dengan baik.

Rozuan Ismail said...

@mUm_tAz angkat bakul nampak.hehe

Rozuan Ismail said...

@akuorgkmpng setuju =)

Rozuan Ismail said...

@safwanmahzin tq follow my blog.

Rahmad said...

lurus bendul juga anak dia ikut semua apa yg bapa dia bwat..

safwanmahzin said...

ok no hal bro...=)

Rozuan Ismail said...

@Rahmad haha.anak dia ikut je apa yang bapak dia buat.

Rozuan Ismail said...

@safwanmahzin orait =)