Friday, July 22, 2011

BILA AJINOMOTO TERTUKAR DENGAN GARAM =(




Selamat malam.




sori tak blogwalking hari ini,baru balik dari Gombak.ada urusan sikit.




korang pernah tak masuk dapur,dan tertukar bahan untuk masak.mesti selalu kan?macam garam tertukar dengan gula.ajinomoto tertukar dengan garam,kicap tertukar dengan sos tiram dan banyak lagi.







 2 benda ni lah yang wan tertukar.tapi serius nampak lebih kurang sama dan rasa hampir sama




wan teringat satu cerita masa wan stay dekat umah kakak ipar wan.masa tuh,satu rumah pergi kerja dan tinggal wan sorang dekat rumah sebab wan cuti.wan kenalah masak sendiri.tapi wan memang suka masak,kan laki pandai masak tu nampak cool =).




macam dekat umah kakak ipar wan,ayam dah siap dipotong dan tugas wan cuma perap ayam dengan garam dan kunyit.Wan dengan confidentnya ambik ajinomoto letak dekat ayam.tapi seriously wan ingatkan garam halus.beberapa hari jugak wan makan macam tuh dan tetiba wan rasa sakit dekat perut.




bila tengok balik,rupanya tertukar.terus wan minum air suam banyak-banyak nak kasi pulih balik. Alhamdulillah,segalanya ok dan wan berhati-hati lepas ni.kes wan agak teruk sebab kita memang x leh guna ajinomoto banyak dalam masakan.sebab ajinomoto tinggi dalam MSG.tak baik untuk kesihatan.




 kicap dan sos tiram jugak boleh jadi tertukar =)





bayangkan tengah lapar nak makan nasi putih dengan telur mata kerbau(almaklumlah orang bujang =) tetibe tertuang sos tiram yang disangka kicap pekat.haha.rasa cam nak gelak dan guling je satu rumah.



ek eleh cakap wan je,macam lah wan tak tahu korang pon pernah hadapi benda sama kan.tak nak ngaku le tuh.haha.kalau mak suruh carik bunga cengkih,entah ada yang tak kenal kan.hoho.



p/s agak-agak korang dapat beza tak jintan manis ngan jintan putih..erk.haha =)

23 comments :

..cik gugu.. said...

ape la wan ni.. walau sehalus mana pon garam tu,rupa dy tetap ade beza ngan aji taw..

cucu umie said...

ayie pernah..hahaha mase nak masak telur dada..gaga agk tergelak ah bila umi nampak..dia kte tahu bezakan garan dengan ajinamoto tak>??

mr_mrs mikko said...

kalo khayal2 mmg tetukar kdg2..
hihihih....
prnh hari tu ada org masak dkt knduri,
masa berjaga malam.
ktorg ni kehausan, so ask his favor tolong buatkan kopi.
skalinyaa dia letak garam dlm kopi tu, bukan gula. hahaha..

mmg mamai kot masa tu..

mr.dinie said...

ni msti brangan lbih wk2 msak ni..haha..XD

Azwa Azee said...

camne ni bley tertukar?? hehehe..tekstur garam dan ajinomoto kan berbeza..heheh

KiD said...

tertukar duit singgi dengan lima puloh pernah tak? hehhee

NURUL NADIAH MAMAT said...

waaa....bhya tertukar ngn ajinamoto....

nad cuma tertumpah garam dalam masakan....ahahhaa....

azalia hjsalleh said...

ish bahaya nie. buat label la utk elak tertukar

azrijohan said...

fulwehhh
x dapat bayangkan..

saya x pernah rasa sbb x pandai masak..hehehe

abazilah said...

hye , singgah jap .
tolong vote saya dekat http://iownthis87.blogspot.com/2011/07/vote-for-abazilah.html
tq :)

ct N honey said...

sesekali tukar resepi tak pe lah

Nour Akmal said...

biase lh tu..mgkn time tu tgh mengelamun kot..huhuhu

apik pehe said...

hahha..wan..apik pon tertukar halia denga kunyit...hahaha

アヌム ちゃん said...

aa kalau letak dlm bekas, label siap2.heee

syaza hamid said...

haha.mcm2..lawak je..adat r tu sometime t'tkr tp kalo selalu tu mmg kena jmpa pkr mata r..ahakz=)

najihah sahami said...

alahai..kalau makan bnyk MSG boleh bikin rambut gugur oo...takut..T_T

::blog anak jawer:: said...

yg jintan tu seyes tak tau beza..hehehe

man yusoef said...

woi..bahayanya...mkn MSG overdose...tp yg kicap dgn sos tiram tu kat botol ada label kan..so agak mustahil utk tertukar...MSG dgn garam tu kdng2 org suka masukkan dlm bekas lain..so maybe lah

b a m b a m ' s said...

ape lar wan nie.. ajinomoto ngan garam pon leh tertukau.. hahaha.. kalau CB selalu kompius cempedak ngan nangka! ekekkeke..

nelly said...

tak pernah lagi ..tapi ..kalau tengah dok beranagn ,, BAKAL kot .
:p

hana nabihah said...

hey kalau duk berangan memang bertukar le..hihii..tapi tetap ade pebezaan semua tuh >_K

ahsfantasy24 said...

adeh..
ade lak ley tetuka ngan ajinomoto..
huhu len kali ati2, bahaya tw~

Jom Lawat Teratak Buruk Saya:
1. Malaysia nak guna duit syiling baru ala-ala euro coin!
2. Mungkin ada masa nanti blogger akan kejar draft.blogger!
3. Geng pencinta yang tak mampu lupa kekasih lama!

SyazwanSarawak said...

kesiannyewwwww




ok, aku tak pernah lagi tersilap tambah Aji No Moto
sebab jarang memasak na. haha