Wednesday, July 6, 2011

DAH LA MENGEMIS,MAKI HAMUN ORANG PULAK =(




Selamat malam.




tahniah buat Pasukan Kelantan.
menang 2-1 ke atas Sabah.
seterusnya layak memegang takhta Juara Liga Super musim ini.
sangat terharu dengan semangat pasukan yang ditunjukkan.
serta semangat penyokong yang datang jauh dari Kelantan.




ok,back to main topic.
cerita ni benar berlaku dekat wan tadi.
around pukul 1 petang,wan have lunch.
dekat sebuah restoran KFC area Chow Kit.
walaupun kecoh tentang isu ayam goreng KFC salut tapak kasut.
tapi,wan rasa that's kes yang terpencil.




 Wan makan set B Lunch Treat for my Lunch




tengah dok melayan makan KFC Lunch Treat,
datanglah seorang pak cik @ pondan tua le kot.
sebab gaya dia macam lembut semacam bawak payung.
he asked me for money.
and wan cakap,wan tak de duit.
he asked me again for money.
and once again,I said, I had no money.




yang wan terperanjatnya,
boleh pulak dia maki hamun wan sebab wan tak bagi dia duit
excuse me,kau sape nak aku bagi duit.
there's a lot of reason why I do not want to give him money.
bukanlah wan tak de duit,tapi wan rasa tak berbaloi.
mungkin ada yang rasa wan kedekut,sebab tak nak share
rezeki ngan someone else.




sekadar gambar hiasan.dah lah mengemis. maki hamun plak




Firstly,dia tu cukup sifat,bukan x leh bekerja.pakai baju elok je semua
datang-datang mintak duit.
sape tak bengang kan.lainlah kalau kau tu kurang sikit ke.
itu pon wan respect some handicapped people
yang berdikari dan tak bergantung pon pada orang lain.
Secondly,kalau wan bagi duit kat dia la kan,
korang rasa bila dia ada duit tuh,dia guna untuk cari kerja
atau esok lusa dia buat kerja sama.
tak berbaloi bukan
pernah dengar pepatah berkata,
baik ajar dia cara memancing daripada bagi dia ikan




kalau ikut hati,rasa nak menampar je dia tuh
nasib baik wan still have some sense of respect.
tolonglah ye,dah orang tak bagi,tak payahlah nak maki hamun.
samalah macam situasi ni.
awak mintak derma.lepastuh orang tu tak nak bagi.
tak yah lah nak maki hamun orang tuh sebab dia tak nak bagi derma
itu hak individu la kan.bukan semua berduit
tapi kami tak berduit tak de sampai nak mengemis.




just sebagai renungan untuk semua
tak perlu nak berlagak bodoh sombong
dah la kita tu mengemis,nak pulak maki hamun.
jaga mulut tu sikit,atau badan yang binasa.

11 comments :

waN Mohd Salim said...

bakor kang huhu pengemis x cukop syarat

Rahmad said...

memang menyampah bila tengok org yg cukup sifat tp p duduk mengemis jer..

Tasha said...

penah jugak pi kfc kat situ, mmg psiko peminta sedekah dia...sbor jela.

syanabel said...

haha, seyes.. saya pun pernah kena macam ni kot. kena maki ngan pengemis, tak boleh blah betol lah..adeh, heheh

Shafiq said...

Betul tu.. kalau orang tak nak sedekah, toksahlah marah2..

Orang Kampung said...

ganas betoi pengemis tu siap maki..
bru lpas tgok kl gangster kot.. hahaha..
bgi aku, mmg x patut pngemis tu buat cmtu.. x kira la dia ckup sifat ke apa.. mybe dia ada mslah besar yg kita xtau kan.. tapi pasal respon dia kt hng tu x leh belah.. nk mintak, biarlah beadab..
budi bhasa budaya kita.. hihi
aku pun hangin klu d tmpt hng.. haha.

kiwi said...

betul la wan. sesetengah pengemis tu cukup sifat, cuma sifat rajin je kurang. ada jugak yang jenis jual barang tapi main paksa2 beli. euww.

apik pehe said...

uihh..sabar wan..
orang camtu pon bleh wat apik hangin gak..
huhuhu

KiD said...

dalam kfc pun ader? apesal tak suruh dia mintak kat kaunter bank je.. ramai orang ada duit kat situ.. mhehehee
Lagu BERSIH yang telah di BANNED!

Dim Benihana said...

memang xpayah bagi wan,
kekadang kunfius dengan orang,
cukup dan sihat je sifat dia, tapi mengemis, banyak cara kot nak cari duit...

b a m b a m ' s said...

xyah bagi...org minta derma skang nie ramai menipu..nak derma jadi x ikhlas lak..kalau nak menderma betol2..baik bank in duit kat badan2 tertentu..