Thursday, November 10, 2011

KERETA OH KERETA



dah 3 bulan abang aku beli kereta Suzuki Swift. berkenan pulak aku tengok kete tuh.walau body kecik tapi disebabkan buatan luar negara,tampak lagi kukuh dan smart.



punyalah bersemangat aku bukak tenet cari info pasal kete.kete apa yang jadi pilihan aku.hajat kat hati kalau masa kecik-kecik dulu nak kete BMW.smart dohw.paling murah aku tengok 100 ribu lebih dan paling mahal aku tengok sampai berjuta. pergh,memang kenalah dengan design dia.



 BMW 6 Series Coupe M6.harga dekat sejuta.erk.mampu?




tapi,aku tengok orang zaman sekarang ni lebih pilih kete auto dari manual.tapi ada laki suka manual.katanya nampak lebih jantan dan macho.erk celah mana jantan dan macho pon aku kurang pasti. aku pon kurang pasti kenapa perempuan dikaitkan dengan kereta auto.pening-pening. mesti korang pernah dengar kan.




yang aku tahu,kalau kete manual ni,time trafik jam,time kenderaan depan ko tuh adalah lori balak dan masa tuh jalan berbukit bukau memang nahaslah bawak manual.penatlah kaki kiri kau tu tekan klac nak tukar gear.kalau auto ni,tolak depan,tolak belakang.senang je.




agak-agak kete apa yang sesuai untuk aku bila aku beli nanti untuk beberapa tahun lagi (beberapa tahun lagi disini merujuk kepada belum pasti.hehe). kalau nak ambik kete dalam negara,common sangat. banyak orang pakai. kan ambik kete luar negara kan orang kata "agah" (loghat kelantan) dalam bahasa melayu dia berlagak(poyo)..




tapi serious teringin nak BMW.dapat pulak yang sport tu memang meletop lah.hehe.tapi yang penting,belajar kena rajin,keje kena bagus.baru dapat capai cita2.huhu




p/s blog aku tidur selama seminggu =)




 

19 comments :

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

auto laaa best!!! senang...

eszyamin said...

pelik gak dengan kete ni..asal kite suke je mesti arga dia mahal, asal mahal je msti kite berkenan nk miliki..cuba la harga murah, pastu design cntek..bru org mmpu nk miliki

qasehraihan said...

Waaa..besa cita2 tu

JIJI YU said...

aku keto kancil jah pade doh

Shafiq said...

Kete manual la seronok.. :-)

Afiq Mohd Zainol said...

honda city!! best.. bkualiti.. n x lah smpai bratus ribu..

FasiHaH SupiaN said...

tapi aku drive manual. hehehe so..tak boleh terima fakta tu.hehe

Ezad Skytech said...

kalau guna kereta auto masa jammed best...tak penat...masak kalau guna manual...heee~

tapi rasanya kat malaysia ni...dengan jalan asyik jammed je..lagi bila musim perayaan..pakai auto lagi senang...hee...

design kereta luar negara mmg smart2..:)

diana said...

rasanya kalau yang usia 30++ tu lebih selesa pakai manual..yang bawah2 ni ramai yang pilih auto..sebab dah biasa kot.kan??

HBO said...

kalau guna auto,mmg best time jammed. sng je kaki nk tekan. tp,perbezaan auto n manual,auto guna byk minyak. dan kalau rosak,gearbox auto lg mahal dr manual. in case klau keter rosak sbb bateri or starter kereta,still boleh tolak n start manual utk kereta gear manual. tp utk auto,mmg kna tunggu mekanik la. susah klau emergency mlm2,mekanik pn takde. silap2,tolak smpai rumah. utk import or local pny,bkn nk rendahkn keter local,tp family aku pn ada yg guna yg local iaitu perdana n import iaitu vios dan honda. harga lbh kurg,tp yg import tu lg selesa n maintenance lbh murah. seriously.

Cik tikah said...

suka kete peugeot...

zaty said...

tepat sekali! auto lah mudah nk drive main tolak2 je.tpi manual pn cun boleh drift gituuu. haha :)

azri johan said...

kereta paling orang tak suka tapi paling mampu dimiliki..cuba teka cerita apa?

aCu said...

tp mmg betul. usually lelaki mmg akan pilih manual. sebab bila bawak manual, power dia lebih sikit.

blog-tips-kurus said...

kalau mmapu, beli je apa yg nak.

*jutawan Melayu-Bukhari tu guna kereta nasional sekarang.. :-)

Puteri Iqa Izyan said...

suka manual! hee.


auto time jammed jelah kot yang best :D

apaajanews said...

takut tak tau macam mana nak kendalikan pula...rasanya ciri f1 ada pada kereta ini

Iffah Afeefah said...

perghhhh bmw kegemaran wakaka

HAFIZAL said...

mana2 pun boleh...ikut kesesuai dan keadaan