Wednesday, November 23, 2011

RM50 ZAMAN SEKARANG | 50 SEN ZAMAN DULU.



Selamat petang kawan-kawan yang awesome.


berbalik pada tajuk sangat hiperbola ye tapi itulah kenyataan.bak kata kawan aku, bila kau pecah duit RM50, memang tak lama akan habis.RM50 itu ibarat ketulan ais yang hanya mampu bertahan sekejap bila terkena matahari.haha.meletop ayat aku.


masuk je pasaraya nak beli barang makanan untuk stok sambil study.aku rasa tak de lah aku ambil banyak sangat barang, just yang penting-penting je. kalau tak roti,biskut,mushroom soup perlu (makanan feveret) dan beberapa barang lain je.bila pergi bayar.mak aih,mau tak lemah jantung aku,dekat 50 ringgit. owh,aku terfikir barang apa yang aku beli mahal sangat tuh.baru je keluar 50 ringgit dari ATM,dah terpaksa serah balik 50 ringgit tu =(


korang nak tahu,mak aku selalu cerita waktu dia zaman sekolah rendah dulu,masa tu barang sangat murah. roti sebesar lengan korang tuh baru harga 5 sen. kau bayangkan betapa murahnya harga roti masa tuh. Kalaulah harga roti masa tuh sama dengan sekarang,mahu taknya aku borong roti tu untuk stok 1 tahun.hehe.




5sen dahulu, 5 ringgit kini



tapi ada pro dan kontra sebenarnya.zaman dulu barang murah sebab nak dapat duit pon susah. bape kerat je orang kaya zaman dulu.kebanyakannya miskin.pergi sekolah pon bawak 20 sen.kalau yang bawak 50 sen tu kira kaya la kan.zaman sekarang ni memang patut barang mahal.pendapatan pon dah makin tinggi dan budak sekolah sekarang ni sekurang-kurang pon 5 ringgit sehari.


so,nak tak nak kenalah terima kenyataan yang harga barang sekarang mahal. jadi sepatutnya kena lebih pandai dalam berbelanja.


p/s demam makin ok.Amin =D


8 comments :

Miss Purple Ungu said...

zmn skrg ni tpaksa la berjimat cermat
klu x, makan megi la smpai dpt gaji smla huhuhu...

Iffah Afeefah said...

sume makin mahal

paham perasaan wan tu

kejp je abis

whitecappuccino said...

Memangpun..ada RM50 dalam purse/wallet pun sekejap je..

WaniZakaria said...

zamn ank cucu kita nnt entah mcm mana.

JIJI YU said...

50 hengget tu tak pernah melekat ngn aku

KiD said...

dahulu.. dan sekarang.. banyak bezanya

KizZ said...

sungguh cannot go ayat yang rm50 ketulan ais..

so kn la jimat kan pak cek oii..hee..

Alieza Dayasari said...

Sangat setuju dgn entry ni..
rm50 sekejap jer dh habis...
haizzz... zaman berubah kan...
ermmm.....
singgah2...
sama2 jana tabung...
jom usha iklan...
Moga berjaya dgn nffng...
Salam perkenalan