Friday, February 17, 2012

KHASIAT PETAI DAN PETAI BELALANG



Petai. petai dalam bahasa saintifik ialah Parkia speciosa. Biasanya bila sebut petai je,ramai yang kata tak nak. tapi, ramai juga yang kata nak bila ada sambal petai. Kenapa mereka tidak gemar petai? mungkin sebab bau yang keluar nanti busuk. tak kiralah dari mulut ataupun bontot.hehe. Namun begitu, tahukah anda, petai juga ada khasiat yang tersendiri.


sumber gambar : Mancekak


PCB dapatkan daripada beberapa sumber untuk berkongsi dengan anda semua mengenai khasiat makan petai dari sudut kesihatan.


Menurut blog anizyn dan blog keluargaislamku


Biji Petai
  • merawat masalah hati, budsung, bengkak buah pinggang, dan kencing manis
  • membunuh cacing dalam perut dan usus

Daun petai
  • merawat demam kuning
  • rebus daun tersebut dan minum

Akar (kulit akar)
  • rawatan kencing manis
  • juga direbus dan dimimnum


Petai belalang


petai belalang.. sumber gambar: wirawandesa


Pasti yang kecil-kecil dulu tinggal di kampung akan mengetahui tentang petai belalang. biasanya, kanak-kanak akan makan petai ini secara mentah daripada pokok dan zaiznya lebih kecil daripada petai biasa dan lebih lembut.


Ada khasiat sebenarnya petai belalang iaitu dari segi merawat masalah buah pinggang.


Menurut wikipedia,
  • petai mempunyai kadar protein yang tinggi 
  • juga baik sebagai bahan antioksidan untuk kulit, kesegaran tubuh dan sistem penghadaman.

jadi, jangan malu untuk makan petai walau agak berbau.. klik sini untuk lebih INFO.


8 comments :

hawiz said...

ouhh....gitu yer..cehh..bajet bndar lak hawiz kn..hihi...xsuke sgt petai..tp suke ulam2 daun..hihi

neesa said...

i luv petai! kehkehkeh

faizulosman said...

petai.. klu ada kat rumah ni mmg makan... paling best klu makan petai dgn sardin... naik selera... bertambah-tambah nasi...

http://www.mohdfaizulosman.blogspot.com/2012/02/berani-mati.html

Iffah Afeefah said...

ptai sedap kan

aCu said...

aiyo. cika takkan makan petai unless dia adalah sambal udang petai. haha

Ezad Skytech said...

hee...tak makan petai...tapi kalau masak sambal petai makan la..

..cik gugu.. said...

tp sy tak mkn petai .. tak suka .. hehe .

KiD said...

kid tak makan petai.. full stop.. hehehehe