Monday, February 6, 2012

PROPARAZZI | 2 DALAM 1



Selamat malam.




Proparazzi. bukan nama bakal my son or daughter. dan bukan juga nama bakal pet yang akan dicari di Kedai Pet The Curve, Damansara.




Proparazzi adalah gabungan dua perkataan iaitu Propaganda dan Paparazzi. Mungkin ramai yang sudah mengetahui dan mendengar 2 perkataan bombastik ini.




Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, propaganda bermaksud penerangan, penyiaran, ideologi atau pendapat yang dihebahkan untuk mempengaruhi orang ramai. istilah lama yang setara dengan propaganda ialah : diayah dan dakyah. (sumber : sini )


Menurut Wikipedia, Paparazzi ialah "  refer to photojournaliss who specialize in candid photgraphy of celebrities, politicians and other prominent people. " erti kata mudah, orang yanng bertangugngjawab dalam mengambil gambar candid VIp dan VVIP. 




Jadi, jika digabungkan, Proparazzi adalah sekumpulan wartawan (blogger) yang mengambil gambar candid orang yang popular termasuk golongan blogger itu sendiri dan memberi penerangan dan pendapat di atas gambar dan situasi itu dan dihebahkan kepada orang lain. isu hangat bukan.




Sebagai contohnya, situasi di bawah..


proparazzi satu : " eyh, intimnya mereka itu ye. dua2 blogger femes .."


proparazzi dua : " perlu ambil gambar sebagai bukti.. itu penting dalam penilaian kita.."


proparazzi satu : " ambil gambar mereka dan kita analisa. apakah mereka punya hubungan istimewa, atau sekadar kawan biasa.. cari bukti secukupnya dan betul sebelum dihebahkan.. ingat, kita tidak suka memfitnah.. "


proparazzi dua : "aku setuju, bertindak dengan berhemah.."


notakaki: #jomkitaselongkar .. kih kih. sedapkan nama proparazzi.



12 comments :

Iffah Afeefah said...

curlasss gitew raje propa da buat entry ilmiah sederhana je

fRaMe+LenSeS said...

auwwww.. ai like. tadak kena mengena ng geng tu kan ni? ka sebab nadh miss? huwaaaaaa

Cik Aish said...

klu sy letak nama tu dkt kucing sy,,mesti hari2 dia curi2 amik gamb sy dan siasat...haha..takmo

whitecappuccino said...

sedap pulak gabung dua nama tu :)

pulsowanie said...

syok ooo jdi proparazzi...gosip!

MUKA BERJERAWAT?PANDUAN ADA DI SINI!
http://pulsowanie.blogspot.com/2012/02/panduan-untuk-kulit-berjerawat.html

Ezad Skytech said...

hee...macam kena je nama tu digabungkan...

Rapunzel Cikilolo said...

propa-razi. propa mean menambah-nambah. paparazi suka menyibuk. mean penyibuk yang kelas super la ye? hehe

anamizu kaito said...

tudia..stylo gak PROPARAZZI =P






luv,
cik ana

dyabunga said...

tak sangka pernah jadi proparazi..haha

Cik Bambam said...

<--- mamarazi jek..

keh keh keh

hawiz said...

dasat3..hihi

KiD said...

PCB nak jadi proparazzi? hehehee