Friday, November 2, 2012

35 INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI DIIKTIRAF CEMERLANG



Sebanyak 35 Institusi Pengajian Tinggi (IPT) awam dan swasta diiktiraf cemerlang melalui Sistem Penarafan Institusi Pengajian Tinggi (SETARA) 2011. Bilangan ini meningkat daripada hanya 18 IPT sahaja pada tahun 2009.



SETARA adalah sistem penarafan dan bukan sistem kedudukan (ranking) yang menumpukan kepada pengajaran dan pembelajaran di sesebuah universiti atau kolej universiti. Bagaimanapun, katanya, tiada universiti mencapai tahap enam atau terbilang atau tahap satu dan dua bintang, iaitu lemah dan memuaskan.



Menteri Pengajian Tinggi



Keputusan Sistem Penarafan Institusi Pengajian Tinggi (SETARA)


Enam bintang

1) Universiti Kebangsaan Malaysia
2) Universiti Malaya
3) Universiti Putra Malaysia
4) Universiti Sains Malaysia


Lima bintang

1) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
2) Universiti Teknologi Malaysia
3) Universiti Teknologi PETRONAS


Antara IPT lain yang menerima pengiktirafan cemerlang

1) Universiti Malaysia Pahang
2) Universiti Malaysia Perlis
3) Universiti Utara Malaysia
4) Universiti Multimedia
5) Universiti Kuala Lumpur
6) Kolej Universiti Sunway
7) Universiti Teknologi Curtin Kampus Sarawak
8) Universiti Monash Kampus Sunway
9) Kolej Universiti Taylor's
10)Kolej Universiti Nilai


berita penuh disini --> Artikel .


Diharapkan pada masa hadapan semua IPTA dan IPTS tersenarai dalam SETARA =D


12 comments :

Fendy said...

uitm xde?..hehe

NAL said...

UMS ?? :)

deno said...

dapat blaja kat mana-mana pun dah syukur sgt... kan? janji dapat ilmu... :)

Cikgu Fikri said...

setuju ngan deno..
huhuuhh..
wah, tahniah UKM!!!!! :)

CekbOlat-bOlat said...

hahaha . Uitm tu mne ? trcicir ke ?

Faizul Osman said...

berbangga menjd apart of UKM...

nadia said...

salam pakcik! :)
lame nyeee nadia tak singgah sinii. pakcik sihat?

cik dila.. said...

wowww.ump dalam list?hehe

shera haifa said...

5 bintang pun jadi laa..meh2 dop hotel doh

boni kacak said...

UM antara yang terbaik..pergh..dasyat..

Syaifuddin Alias said...

UiTM mana ? aku marah betul uitm tak ada dalam senarai ni

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Tahniah UKM! :')